Неодмінною умовою сталого розвитку суспільства є безпека людини і навколишнього середовища, їх захищеність від впливу шкідливих техногенних, природних, екологічних і соціальних чинників. Важливою сферою діяльності Державної служби України з надзвичайних ситуацій є забезпечення нормального функціонування системи оповіщення та інформування населення про надзвичайні ситуації (НС).
Одним із завдань цивільного захисту (ЦЗ) є оповіщення населення про загрозу або виникнення надзвичайних ситуацій техногенного та природного характеру, постійне інформування населення про стан наявної обстановки в зоні НС.
Головна небезпека надзвичайного стану полягає у раптовості та стихійності, які провокують негативні наслідки. Для підприємств з потенційно небезпечними виробничими процесами гостро стоять питання, пов’язані з необхідністю запобігти паніці, викликаній раптовістю, підготувати себе й інших до неминучого і, можливо, дуже небезпечного повороту розвитку природної стихії чи техногенного катаклізму.
Сьогодні актуальність захисту населення і територій від НС своєчасним оповіщенням й інформуванням населення про НС обумовлена величезними масштабами наслідків аварій, катастроф та стихійних лих для запобігання та ліквідації яких потрібні зосередження зусиль всієї держави, організація взаємодії різних органів управління, сил і засобів ЦЗ, а в цілому – формування та здійснення державної політики у цій сфері.
Згідно з діючим законодавством України, оповіщення та інформування населення у разі НС здійснюється дистанційно за допомогою електросирен, мережі радіомовлення всіх діапазонів частот і видів модуляції та телебачення.
Для забезпечення роботи систем оповіщення використовуються:
- місцеві мережі зв’язку;
- мережі проводового (ефірного) радіомовлення та телебачення;
- канали звукового супроводження;
- постійно діючі мережі радіозв’язку;
- системи пейджерного зв’язку;
- електросирени і технічні засоби оповіщення.
Оповіщення про загрозу виникнення надзвичайних ситуацій техногенного та природного характеру і постійне інформування населення про них забезпечуються шляхом централізованого використання загальнодержавних і галузевих систем зв’язку, радіопровідного, телевізійного оповіщення, радіотрансляційних мереж та інших технічних засобів передавання інформації.
Станом на 2009 рік в Україні функціонувало 16 735 потенційно небезпечних підприємств та інших об’єктів, аварії на 955 з яких могли призвести до виникнення надзвичайної ситуації державного та регіонального рівня. Після 2000 року проблеми у сфері цивільного захисту розв’язувалися у межах 14 державних та регіональних програм соціально-економічного розвитку, проте більшість з них не виконано у повному обсязі через обмеженість фінансування. На 2009 рік понад 80% одиниць техніки, якою були оснащені підрозділи оперативно-рятувальної служби цивільного захисту, експлуатувалися більше 20–30 років. Забезпеченість сучасними видами техніки та засобами оперативного реагування становила лише 3%, а індивідуального спорядження та засобів захисту – 20% від потреби.
Складовими єдиного комплексу оповіщення в Україні є загальнодержавна (шифр – Сигнал УМ), територіальна (шифр – Сигнал ВО) автоматизовані системи централізованого оповіщення населення, системи оповіщення на об’єктах господарювання. Згідно з офіційними даними МНС України, за результатами аналізу актів проведення комплексної перевірки Міністерства у 2011 році, територіальні системи «Сигнал ВО» перебували у задовільному стані й були готові до використання за призначенням.
Водночас, за оцінками фахівців, функціонуючі в Україні регіональні системи оповіщення та інформування населення за умов надзвичайних ситуацій потребують суттєвої реконструкції, причому відновлення, наприклад, регіональної автоматизованої системи централізованого оповіщення «Сигнал ВО» вимагає розробки нової програми та проекту її відновлення. Подібні висновки цілковито корелюють з такою інформацією, офіційно наданою ДСНС України: на поточний момент ресурс експлуатації та можливості ремонту апаратури, що використовується в обох (загальнодержавній і територіальній) системах централізованого оповіщення ще з 1989 року, повністю вичерпано, саму ж апаратуру знято з виробництва. Заходи з переоснащення цих систем на місцевому рівні практично не проводяться через брак коштів. Щодо загальнодержавної системи «Сигнал УМ», то нині вона існує лише на модельному рівні.
Згідно з законодавством України, одним з основних засобів оповіщення та інформування населення в умовах НС залишається мережа проводового радіомовлення. Але об’єктивно на даний момент воно вже не може розглядатися як повноцінний загальнонаціональний ресурс, придатний для таких потреб: станом на квітень 2011 року кількість радіоточок в Україні становила 2,7 млн (проти 19 млн у 1991 році) і продовжує скорочуватися.
Таким чином треба констатувати, що нині в Україні відсутня надійна система оповіщення та інформування населення про надзвичайні ситуації.
Більшість існуючих систем оповіщення населення були призначені для оповіщення великих організованих колективів: підприємств, навчальних закладів і т. ін. Як оповістити більшу частину суспільства, що веде індивідуальний спосіб життя і трудової діяльності: малий і середній бізнес, сільських жителів, водіїв й інше населення.
Аналіз етапів розвитку системи оповіщення про НС в Україні наведено у таблиці. Він характеризується чотирма етапами, що пов’язані з розвитком нормативно-правової бази ЦЗ в Україні.
Сучасний стан системи оповіщення населення України при надзвичайних ситуаціях
1991–1998 роки | 1998–2004 роки | 2004–2008 роки | 2008–2016 роки |
Головні нормативні документи, що регламентують дієвість Системи оповіщення населення України при надзвичайних ситуаціях | |||
Закон України № 2974
від 03.02.1993 «Про Цивільну оборону України» Ст.6. функціонування територіальних і локальних систем оповіщення ЦО |
Постанова КМУ
№ 192 від 15.02.1999 «Про затвердження Положення про організацію оповіщення і зв’язку у надзвичайних ситуаціях» Ст.8. Організація системи оповіщення ЦО |
Закон України № 1859 від 24.06.2004
«Про правові засади цивільного захисту України» Ст.7. Оповіщення та інформування у сфері цивільного захисту |
Кодекс ЦЗ України. Розпорядження КМУ «Про схвалення Концепції проекту Кодексу цивільного захисту України»
№ 1424-р від 12.11.2008 Ст.11. Оповіщення та інформування населення при НС |
Сигнали оповіщення системи зв’язку та інформування населення при надзвичайних ситуаціях | |||
Застосовувався сигнал оповіщення «Повітряна тривога!», що попереджував про безпосередню загрозу повітряного нападу.
У такому випадку населення повинно було негайно залишити свої квартири, робочі місця, транспортні засоби і укритися у захисних спорудах. До кінця 1988 р. не було сигналів про природні стихійні лиха, та техногенні аварії |
Екстрені повідомлення:
а) повідомлення у мирний час (про аварії на атомній електростанції, на хімічно-небезпечному об’єкті, про можливий землетрус, про повінь, катастрофічне затоплення, штормове попередження б) повідомлення у воєнний час містять інформацію про початок та закінчення повітряної небезпеки, про загрозу хімічного і радіоактивного зараження |
Екстрені повідомлення:
а) повідомлення у мирний час про аварії, про можливий землетрус, про повінь, катастрофічне затоплення, штормове попередження б) повідомлення у воєнний час про початок та закінчення повітряної небезпеки. Окремий текст повідомлення передається при загрозі інфекційних захворювань (епідемій) на території області, міста, району |
Екстрені повідомлення мирного часу та особливого періоду:
Встановлення (крім традиційних сигнально-гучномовних пристроїв) електронних Інформаційних табло. Керівники потенційно небезпечних і радіаційно небезпечних об`єктів (підприємств) зобов`язані розміщувати у найбільш придатній формі інформацію про свої підприємства (об`єкти) |
Заходи щодо розвитку та вдосконалення системи оповіщення, зв’язку та інформування населення при надзвичайних ситуаціях | |||
Оповіщення населення про НС, своєчасне інформування про обстановку і вжиті заходи – одне з завдань єдиної державної системи запобігання і реагування на НС.
Постанова КМУ № 1198 від 03.08.1998 |
Підготовка Проекту комплексної Програми розвитку системи зв’язку оповіщення та інформації ДСНС України на період 2004–2010 рр.
Лист ДСНС України № 01-11602/ 212 від 08.10.2003 |
Комплексна програма розвитку системи зв’язку, оповіщення та інформації ДСНС України
на 2004–2010 рр. Розпорядження КМУ № 109-р від 04.03.2004 |
Типовий проект
«Регіональна автоматизована система централізованого оповіщення «Сигнал ВО» Затверджено заступником Міністра ДСНС України 29.08.2008 |
Основні засоби оповіщення: гучномовці, радіомовні станції і телебачення, сирени і переривисті гудки підприємств, електричні сирени, інша спеціальна апаратура | Основні та нові засоби оповіщення: можливості «UMС MTS», «КYIVSTAR», інші мобільні оператори; Інтернет-повідомлення та SMS-повідомлення; гучномовці на автомобільних засобах тощо |
Аналіз сучасних підходів до побудови систем оповіщення про НС
В основі побудови сучасних систем оповіщення про НС лежить системний підхід, при якому слід відповісти на наступні питання:
- Що трапилося? – Інформування про потенційну небезпеку.
- Що робити? – Інструкції безпеки.
- Чи не забули нас? – Оновлення інформації.
- Небезпека минула? – Інформування про ліквідацію небезпеки.
ТехнологіЇ Cell Broadcast та IP Broadcast
Комплексність сучасного рішення для системи оповіщення досягається за рахунок комплексного застосування технологій Cell Broadcast та IP Broadcast.
Технологія Cell Broadcast має наступні переваги:
- Сell Broadcast – функція стільникового мовлення призначена для мереж GSM / UMTS – стандартизована 3GPP TS 230414;
- використовуються службові канали (для оповіщення і сигналізації ініціювання зв’язку – SDCCH логічний канал);
- передача тільки в одному напрямку (від мережі на стільниковий телефон);
- повідомлення передається на всі термінали, які активували функцію;
- дозволяє переслати повідомлення для обраного географічного регіону;
- повідомлення направляються безпосередньо на екран мобільного телефону;
- повідомлення до 92 текстових символів на сторінці (15 сторінок);
- відправлення повідомлення не створює перевантаження мережі – можливо оповістити всі стільникові термінали за кілька секунд;
- працює і в перевантажених мережах.
Технологія IP Broadcast має наступні переваги:
- використовує існуючі бездротові мережі передачі даних (2G, 2.5G, 3G, LTE, WiMax, WiFi і ін.) і фіксованого зв’язку;
- має масштабне застосування за допомогою мережі Internet;
- має можливість відправлення оповіщень (інформаційних повідомлень про ситуацію з інструкціями) на смартфони, планшети, ноутбуки й персональні комп’ютери із передустановленним програмним забезпеченням;
- здійснює оповіщення на території, визначеній оператором.
- здійснення «тихого» виклику екстрених і спеціальних служб (для людей з обмеженими можливостями слуху й мови, або в ситуаціях, коли розмовляти небезпечно);
- передача інформації про ситуацію у зоні аварії;
- організація мережі збору інформації з територіальних сенсорів і датчиків про стан технологічного обладнання й навколишнього середовища.
Характеристики комплексної системи оповіщення Mass Alert:
- сумісність з більшістю виробників стільникового обладнання (NSN, Huawei, Motorola, Ericsson тощо);
- дублювання ядра системи для високої надійності;
- інтегрована географічна інформаційна система (ESRI® ArcGis ™);
- можливість оцінювати територію лиха, кількість постраждалого населення, рух потенційно небезпечних об’єктів (наприклад, газової хмари), рух транспортних засобів (оцінка швидкості та властивостей доріг);
- можливість створити шаблони повідомлень (реєстр небезпечних об’єктів);
- можливість забезпечити доступ і різну функціональність для штабу цивільної оборони, голови району;
- спеціальна програмна аплікація для стільникових телефонів посадових осіб для видачі розпоряджень.
Наведені технології успішно використовуються у країнах ЄС, наприклад, у Литві система оповіщення MassAlert використовується як основна. Уряд Голландії прийняв рішення про введення в експлуатацію системи на базі технології Cell Broadcast. Японія проводить тестову експлуатацію технологій, подібних до наведених вище. У Казахстані розпочато експериментальну експлуатацію мережі з використанням технології IP Broadcast.
Використання системи MassAlert з технологіями Cell Broadcast і IP Broadcast на існуючих мережах операторів, які покривають практично всю територію країни, зробить можливим розгортання мережі з глобальним оповіщенням практично 100% населення і дозволить:
- Побудувати мережу оповіщення населення і спеціальних структур.
- Організувати мережу оповіщення з мінімальними інфраструктурними витратами.
- Створити простір поширення сигналів оповіщення незалежно від конкретного оператора та/або телекомунікаційної мережі.
- Усунути залежність передачі повідомлень оповіщення від трафіку, існуючого на мережах зв’язку.
- Здійснювати вибіркове оповіщення за територіальним розташуванням зони потенційної надзвичайної ситуації.
- Персоналізувати повідомлення для різних груп, таких як: ДСНС, МВС, апарат виконавчої влади, лікарні та ін.
- Здійснювати оповіщення зі встановленням пріоритетів за важливістю і формувати інструкції групам для їх негайного виконання.
- Проводити контроль і управління ситуацією щодо оповіщення.
- Оперативно використовувати і спрямовувати необхідні ресурси для локалізації аварій, катастроф або будь-яких інших подій.
Сергій ЧУМАЧЕНКО, УкрНДІЦЗ