Щороку в Україні трапляється біля 200 тисяч ДТП – як цьому запобігти? 70% води – найціннішого ресурсу на планеті – використовує сільське господарство – як зменшити ці цифри? Сонячні панелі – дороге задоволення і не завжди високоефективне – як здешевити установку та підвищити ККД? Виробництво синтетичних матеріалів шкодить природі – як знайти альтернативу? Щосекунди у світі з’являється п’ять нових комп’ютерних вірусів – як з ними боротися? На ці та ще багато актуальних і важливих запитань шукали відповіді юні науковці – учасники цьогорічного Всеукраїнського конкурсу-захисту науково-дослідницьких робіт учнів-членів Малої академії наук. Більш як 1100 школярів з усієї України представляли свої проєкти з різних наук та змагалися за золоті медалі.
«Яке основне завдання науки? Робити життя кращим і долати виклики часу. Це те, що ми намагаємося доносити до наших учнів, адже їм випала місія творити майбутнє. А це насправді дуже тонка та делікатна справа. Адже мало придумати, приміром, сонячну батарею – треба ще й передбачити, щоб вона була ефективною та не шкодила природі. Або, наприклад, відправляючи людей у космос, треба подбати про їхню безпеку. Кожен, хто займається наукою, повинен усвідомлювати свою відповідальність: потрібно не лише придумати якесь «вау!», а й врахувати усі ризики та максимально їх зменшити. Наші учні розуміють цю надважливу складову науки і у своїй діяльності керуються правильними принципами: допоможи и не нашкодь», – зазначає президент Малої академії наук Станіслав Довгий.
Тож які ідеї та проєкти юних науковців удостоїлися золота? Десятикласник Роман Юкленчук з Харкова розробив систему, яка допомагає водіям безпечно переїжджати перехрестя. Це такий собі тандем розумного світлофора та спеціальної апаратури, що буде знаходитися в автомобілі. Система підкаже водію відстань до перехрестя, його параметри та час, що залишився даному сигналу світлофора, і на основі цих даних запропонує оптимальну швидкість руху. На думку винахідника, така система не лише допоможе зменшити кількість ДТП, що часто трапляються на перехрестях, а й заощадить паливо. Одинадцятикласник Олександр Ковальчук з Києва придумав помічника для фермерів – систему «iPoliv», яка допомагає на 10% зменшити витрати води на полях та на 20 % підвищити врожайність. Це можливо завдяки датчикам, що будуть збирати дані про вологість ґрунту та мікроклімат на полі та передавати їх на сервер, де відбудеться прогнозування найбільш оптимальних методів обробки землі. Одинадцятикласниця Єлизавета Лазарова з Києва знайшла спосіб втричі підвищити ККД сонячних панелей, до 30% зменшити термін їхньої окупності та ще й зекономити 70% площ, зайнятих сонячними електростанціями. Вона придумала унікальну конструкцію – рефлекторну V-подібну установку, всередині якої встановлені двосторонні сонячні батареї. До речі, на свою розробку дівчина вже має патент. Одинадцятикласниця Анна Туманова з Кіровоградської області винайшла альтернативу синтетичним утеплювачам – це текстильний матеріал із суцвіття рогози. Його можна використовувати для створення теплоізоляційного одягу та ще й зберегти навколишнє середовище. Десятикласник Дмитро Жайворонок з Києва створив антивірусну програму для виявлення та знешкодження вірусів-шифрувальників. Антивірус швидко сканує файли і програми в режимі реального часу, знаходить віруси, знешкоджує їх або відправляє на карантин за допомогою вбудованих алгоритмів. Приємний бонус: програма безкоштовна та не містить обмежень, пов’язаних з функціональністю.
Крім того золотими медалями на конкурсі нагороджені левітаційні ваги, пристрій для генерації та передачі сигналу SOS, новий сервіс для відеоконференцій, цифровий програвач звукових файлів, вебсервіс для абітурієнтів та багато різних проєктів та досліджень – не лише технічних чи комп’ютерних, а ще й з історії, біології, математики, астрономії тощо.
«Конкурсанти представляли свої проєкти за 65 науковими напрямками. У кожному маємо золотого призера та по кілька срібних і бронзових. Щоб здобути перемогу учні повинні були пройти постерний захист – представити проєкт членам журі, а також взяти участь у науковій конференції. Таким чином майже половина школярів здобули нагороди. Утім як показує наш досвід, проєкти, що лишилися без відзнак, часто є цілком достойними, просто, можливо, дитині не вистачило удачі або завадило хвилювання отримати медаль. Таким учням ми обов’язково даємо шанс на наступних конкурсах та інших заходах МАН», – каже С.Довгий.
Всеукраїнський конкурс-захист науково-дослідницьких робіт учнів-членів Малої академії наук – найбільше інтелектуальне змагання року. Конкурс складається з трьох етапів: міського, обласного та всеукраїнського. На першому етапі кількість учасників налічує більше ста тисяч, з них до фіналу доходять близько 10% школярів. Конкурс-захист 2021 тривав з 14 по 17 травня. Переможці протягом року будуть отримувати президентські стипендії та зможуть представляти Україну на міжнародних олімпіадах та конкурсах.
Відео церемоній відкриття та закриття конкурсу за покликаннями: https://www.youtube.com/watch?v=IocrXFCSNhM та https://www.youtube.com/watch?v=AlBxYmcXULM
Якщо ви хочете відзняти або написати матеріал про конкурс-захист та проєкти учасників – звертайтеся за номером або пишіть:
067-778-84-98 або press@man.gov.ua
Анна Панащук, комунікаційний відділ Малої академії наук