ВІДПОВІДАЛЬНІСТЬ за організацію і практичне здійснення оповіщення несуть керівники органів виконавчої влади, органів місцевого самоврядування, керівники підприємств, установ і організацій суб’єктів господарювання.
ПЕРВИННА ІНФОРМАЦІЯ про виникнення або загрозу виникнення надзвичайних ситуацій подається відповідними посадовими особами органів виконавчої влади, територіальних громад, підприємств, установ та організацій. Також вона може надходити від громадян.
ОПОВІЩЕННЯ ТА ІНФОРМУВАННЯ місцевих органів виконавчої влади, органів управління ДСНС про загрозу виникнення або виникнення надзвичайних ситуацій здійснюється ДСНС через відповідну оперативно-чергову службу з використанням загальнодержавної автоматизованої системи централізованого оповіщення та системи автоматизованого виклику. У разі відсутності цілодобового чергування у місцевих органах виконавчої влади (органах місцевого самоврядування), до запуску місцевої автоматизованої системи централізованого оповіщення можуть залучатися територіальні органи Національної поліції, які отримують сигнали та інформацію з питань цивільного захисту через технічні засоби територіальної автоматизованої системи централізованого оповіщення.
ПОВІДОМЛЕННЯ ПРО ЗАГРОЗУ виникнення або виникнення надзвичайних ситуацій готуються Державною службою з надзвичайних ситуацій, місцевими органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування, керівниками підприємств, установ і організацій, де створено систему оповіщення, державною мовою. Зазначені повідомлення містять інформацію про характер та місце загрози виникнення або виникнення надзвичайної ситуації, можливу зону надзвичайної ситуації, заходи безпеки.
ТЕКСТИ ЗВЕРНЕНЬ до населення повинні передаватися державною мовою і мовою, якою користується більшість населення в регіоні. Тексти звернень записуються на магнітних стрічках на весь обсяг касети з обох сторін. Фонограми і друковані тексти звернень зберігаються у запечатаних конвертах в оперативних чергових, які за необхідності доводять їх до населення. Дублікати фонограм і друкованих текстів звернень зберігаються у запечатаних конвертах на радіотрансляційних вузлах, в апаратних радіомовлення, студіях телебачення і використовуються у разі виходу з ладу апаратури оповіщення або аварії на з’єднувальній лінії зв’язку.
ЗАБОРОНЯЄТЬСЯ відключати радіотрансляційні точки та абонентські лінії, через які здійснюється запуск електросирен від мереж державного радіомовлення, демонтувати вуличні гучномовці без погодження з відповідними органами цивільного захисту.
НА ОСОБЛИВИЙ ПЕРІОД, у випадку надзвичайних ситуацій техногенного характеру та воєнних дій, для всієї території України встановлені єдині сигнали оповіщення.
Для привернення уваги перед доведенням інформації до населення про загрозу виникнення або виникнення надзвичайної ситуації передається попереджувальний сигнал «УВАГА ВСІМ», а саме: уривчасте звучання електросирен, часті гудки транспорту, зокрема у запису мережами радіомовлення та через вуличні гучномовні пристрої. Тривалість звучання попереджувального сигналу становить три – п’ять хвилин. Після попереджувального сигналу здійснюється трансляція теле-радіомережами відповідних повідомлень про загрозу виникнення або виникнення надзвичайної ситуації із супроводженням інформації жестовою мовою та/або субтитруванням, якщо вона є голосовою, і аудіо коментуванням, якщо вона є візуальною.
АЛГОРИТМ ДІЙ ОРГАНІВ ВЛАДИ ІЗ ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ ГОТОВНОСТІ СИСТЕМ ОПОВІЩЕННЯ
- Здійснення аналізу стану існуючих систем оповіщення, в тому числі централізованих, локальних та об’єктових, їх спроможності щодо своєчасного оповіщення населення.
- Визначення необхідності впровадження нових систем оповіщення. Створення (за необхідні) централізованої системи оповіщення населення, органів управління, сил цивільного захисту, суб’єктів господарювання про загрозу або виникнення надзвичайних ситуацій.
- Створення (за необхідністю) автоматизованого робочого місця (АРМ) для дистанційного централізованого включення сигнально-гучномовних пристроїв, розташованих на території громади (сигнал «Увага всім !»).
- Підтримання системи оповіщення у постійній готовності, своєчасне доведення через неї мовної інформації про загрозу або виникнення надзвичайних ситуацій до населення, керівного і чергового складу цивільного захисту громади, потенційно небезпечних об’єктів, об’єктів з масовим перебуванням людей з використанням мереж телерадіомовлення, стаціонарного, мобільного зв’язку та інших засобів.
- Проведення періодичних перевірок готовності системи оповіщення.
АЛГОРИТМ ДІЙ ОРГАНІВ ВЛАДИ З ПРИЙНЯТТЯ РІШЕННЯ ЩОДО ОПОВІЩЕННЯ НАСЕЛЕННЯ У РАЗІ ЗАГРОЗИ ВИНИКНЕННЯ АБО ВИНИКНЕННЯ НАДЗВИЧАЙНИХ СИТУАЦІЙ
- Вивчення отриманої інформацію та, у разі необхідності, проведення збір даних про обстановку або уточнення фактичної ситуації з місця події.
- Проведення оцінки обстановки, що склалася внаслідок небезпечної події або надзвичайної ситуації, зокрема:
- визначення масштабу небезпечної події або надзвичайної ситуації та прогноз їх розвитку;
- визначення зони ураження та динаміки її зміни;
- з’ясування наслідків від небезпечної події або надзвичайної ситуації;
- визначення зони надзвичайної ситуації;
- визначення впливу небезпечних факторів, що можуть створити загрозу для населення та системи життєзабезпечення;
- визначення території, переліку і кількості населених пунктів, чисельності населення та об’єктів економіки, що потрапили або можуть потрапити у зону можливого ураження у разі подальшого розповсюдження небезпечних факторів під час розвитку небезпечної події або надзвичайної ситуації.
- Формування висновків за кожним показником оцінки обстановки та проведення їх порівняння з критеріями визначення рівня надзвичайної ситуації.
- Визначення рівня загрози для населення, об’єктів економіки та інфраструктури.
- Визначення конкретних дій для населення у ситуації, що склалася.
- Визначення з переліку, що заздалегідь був підготовлений, або складання нового тексту повідомлення для оголошення його технічними засобами оповіщення.
- Визначення районів та переліків населених пунктів, що підлягають оповіщенню.
- Визначення способів та засобів, за яким передбачається доведення повідомлення до населення (проведення оповіщення).
- Здійснення постановки завдання суб’єкту забезпечення процесу оповіщення – відповідальному черговому оперативно-чергової (чергової) служби з питань цивільного захисту на проведення оповіщення.
- Здійснення контролю проведення оповіщення та доведення повідомлення до населення, що оповіщається.
- Проведення прогнозування ситуації, що може виникнути, та її оцінка при погіршенні погодних умов (штормове попередження про виникнення стихійних гідрометеорологічних явищ), зокрема:
- розповсюдження та динаміки зміни стихійного гідрометеорологічного явища;
- масштабів та наслідків від стихійного гідрометеорологічного явища;
- впливу небезпечних факторів, що можуть створити загрозу для населення та системи життєзабезпечення;
- переліку та кількості населених пунктів, кількості населення, що може потрапити в зону можливого ураження.
Юлія АЙСЮК,
викладач НМЦ ЦЗ та БЖД Чернівецької області