Сумна статистика свідчить про щорічну значну кількість людських жертв, спричинених надзвичайними ситуаціями, кримінальними злочинами, аварійними ситуаціями на дорогах і в побуті та під час інших екстремальних випадків, що загрожують здоров’ю і життю людей, їхньому майну або довкіллю. Серед причин загибелі людей у надзвичайних ситуаціях є, зокрема, несвоєчасне реагування та надання допомоги з боку відповідних служб
В екстремальній ситуації людина досить часто втрачає емоційний контроль, часто не знаючи напевне, до якої служби звертатися по допомогу. І навіть викликавши одну службу, існує ймовірна необхідність у залученні інших, що людина може не усвідомлювати. Усе це призводить до затримки виклику необхідної служби, тривалішого часу її приїзду, несвоєчасного реагування та надання допомоги і, як наслідок, втрати людиною життя.
ЄВРОПЕЙСЬКИЙ ДОСВІД
Нині структура української системи 112 є на великий крок позаду від сучасної європейської автоматичної системи прийняття рішень. Така ситуація в державі пов’язана з відсутністю сучасного програмно-апаратного забезпечення, відповідно навченого персоналу з управління такими ресурсами, а також узгодженого управління та взаємодії між службами 101, 102, 103, 104.
Зовсім іншою є ситуація в європейських країнах, де усвідомили наявність цієї проблеми значно раніше і почали працювати над її вирішенням ще з 90-х років минулого століття. Тоді в країнах Євросоюзу було розпочато роботи з розроблення та впровадження відповідних нормативних документів для створення такої служби. У решті решт було створено систему 112, котра стала аналогом американської служби порятунку 911.
На сьогодні безкоштовний сервіс екстреного реагування 112 функціонує в таких європейських країнах, як Великобританія, Данія, Іспанія, Мальта, Нідерланди, Польща, Португалія, Болгарія, Румунія, Словаччина, Фінляндія, Хорватія, Швеція тощо.
НЕОБХІДНІСТЬ СТВОРЕННЯ 112
В Україні роботи зі створення єдиної екстреної системи почалися в рамках підготовки до проведення фінальної частини чемпіонату Європи з футболу Євро-2012. Підвищення рівня захисту населення і територій, поліпшення якості обслуговування людей, зокрема гостей з інших країн, та підвищення рівня ефективності диспетчерського управління в надзвичайних ситуаціях – основна мета створення та переходу до системи 112.
Правові та організаційні засади функціонування системи 112 у нашій державі визначає Закон України «Про систему екстреної допомоги населенню за єдиним телефонним номером 112» (далі – Закон), який передбачає створення в складі територіальних органів спеціально уповноваженого органу влади. Структурно система 112 складається з центрів екстреної допомоги населенню, оперативно-диспетчерських служб та підрозділів екстреної допомоги.
Людина може безкоштовно протягом доби зателефонувати за єдиним номером 112 зі стаціонарного або мобільного телефону
Відповідно до Закону, робота системи 112 полягає в такому: людина може безкоштовно протягом доби зателефонувати за єдиним номером 112 зі стаціонарного або мобільного телефону. Оператор, який приймає виклик, переадресовує його до служби, котра повинна оперативно зреагувати у конкретній ситуації. Створити такі центри передбачалося у містах Київ, Севастополь (АР Крим) та в усіх обласних центрах на базі Державної служби України з надзвичайних ситуацій. Із часом планувалося інтегрувати у цю систему і комунальні служби. Проте на сьогодні як пілотний проект єдиний номер екстреного виклику 112 функціонує лише в Харківській, Львівській областях та у м. Києві.
ТЕХНІЧНА СТОРОНА
Хотілося б зупинитись на технічному аспекті функціонування системи 112. Існує три моделі, за якими може працювати така служба: транзитна, централізована та децентралізована.
Так, транзитна модель застосовується для організації інформаційної підтримки процесу реагування на екстрені виклики, як правило, під час великомасштабних заходів, де можливе значне скупчення людей. Комунікаційні центри, отримавши екстрений виклик, автоматично переадресовують його до тієї служби допомоги населенню, яка в рамках своєї компетенції повинна провести невідкладні заходи із запобігання виникненню або ліквідації наслідків надзвичайних ситуацій. Саме така модель була застосована в Україні під час проведення фінальної частини чемпіонату з футболу Євро-2012.
У межах транзитної моделі функціонування системи 112 робота комунікаційного центру спрямована на поліпшення співпраці між службами 101, 102, 103 та 104, налагодження єдності й оперативності прийняття рішень, а також підвищення ефективності взаємодії сил реагування.
Централізована модель вважається ефективною для країн із малою кількістю населення та незначним техногенним навантаженням. За централізованої моделі повинні бути створені окремі центри управління, в яких застосовуватимуться потужні програмно-апаратні комплекси. Такі заходи, безумовно, потребують значних коштів і часу для налагодження роботи. Нині таку модель реалізовано в Швеції.
Децентралізована модель системи 112 впроваджена в більшості країн Європи. Оператор (окремий орган управління) або диспетчер екстреної служби порятунку опрацьовує виклик, готує заявки з маршрутом для тієї служби, котра здійснюватиме реагування на надзвичайну ситуацію. Швидкість реагування на небезпечні події за такої моделі поліпшується за рахунок паралельного оповіщення всіх необхідних підрозділів і координацією їх спільної роботи, що досягається за рахунок використання сучасного багатофункціонального комплексу апаратно-програмних засобів.
З урахуванням особливостей структури надання допомоги населенню під час загрози чи виникнення надзвичайної ситуації для побудови системи 112 в Україні обрано децентралізовану модель обробки екстреного виклику. Для ефективності роботи системи 112 необхідно створити якісно нову інформаційно-телекомунікаційну автоматизовану систему – сукупність програмно-апаратних комплексів і телекомунікаційних мереж для приймання й оброблення повідомлень громадян у разі загрози їхньому життю та здоров’ю, виникнення надзвичайних ситуацій, протиправних дій та інших небезпечних подій, а також для оперативного інформування підрозділів екстреної допомоги населенню. Належне функціонування системи екстреної допомоги за єдиним телефонним номером 112 дозволить надавати населенню кваліфіковану допомогу європейського рівня.
СИСТЕМА 112
Як зазначалося, лише м. Харків та Харківська область, м. Київ, м. Львів та Львівська область є тими територіальними одиницями, в яких реалізовано функціонування програмно-апаратного комплексу системи 112.
Планувалося, що з часом, після завершення тестової експлуатації дослідних зразків, систему 112 буде впроваджено у всіх адміністративно-територіальних одиницях держави.
Передбачається побудувати чотири дата-центри та телекомунікаційну мережу системи 112 для обміну інформацією. Для належного функціонування вищезазначеної системи, після розгортання всіх її елементів, необхідно 550 автоматизованих робочих місць для операторів центрів 112. Оптимальне навантаження на одного оператора центру 112 – обслуговування 100 тис. осіб. Необхідною умовою реалізації заходів щодо створення та впровадження системи 112 в Україні є її обов’язкове фінансування.
Подальше впровадження системи екстреної допомоги населенню за єдиним телефонним номером 112 дозволить:
- мінімізувати тривалість обробки викликів, що надходять до служб надання допомоги й ухвалення рішень;
- оптимізувати процес використання ресурсів, які мають в своєму розпорядженні державні та муніципальні підрозділи екстреної допомоги;
- сформувати єдиний інформаційний простір для ефективної роботи екстрених служб та забезпечити можливість кількісного і якісного розвитку всієї системи 112.
Олена Михайлова, Сергій Чумаченко, д-р. техн. наук, УкрНДІЦЗ