ПАТ «Укртелеком» є одним з підприємств, що здатне здійснювати експлуатаційно-технічне обслуговування апаратури і технічних засобів оповіщення. Для обслуговування апаратури оповіщення обласні державні адміністрації зобов’язані передбачати відповідне фінансування та укладати договори з підприємствами, що такі роботи можуть здійснити.
Однак Київська обласна державна адміністрація (це не стосується м. Київ), чия апаратура оповіщення історично розташовується на території окремих підрозділів Укртелекому та обслуговується працівниками оператора, вже два роки поспіль ігнорує підписання відповідних договорів для фінансування робіт щодо експлуатаційно-технічного обслуговування апаратури і технічних засобів оповіщення. Весь цей час, враховуючи ситуацію в країні та важливість наявності системи територіального оповіщення, Укртелеком продовжував підтримувати в готовності до застосування систему оповіщення Київської області (обслуговування, ремонт тощо) за власні кошти.
Укртелеком неодноразово звертався до Київської ОДА з пропозицією щодо укладення угоди, адже за майже 2,5 роки оператор не отримував від КОДА навіть коштів за електроенергію, спожиту таким обладнанням оповіщення, але марно. Також Київська ОДА не ініціювала проведення тендеру на закупівлю робіт з обслуговування апаратури.
Таке ставлення з боку Київської ОДА до вирішення цього питання свідчить про те, що ця система оповіщення не є пріоритетною для обладміністрації. Тому Укртелеком запропонував обладміністрації здійснити демонтаж та вивезення апаратури, надіславши на узгодження відповідний графік. Також оператор заздалегідь попередив Київську ОДА, що вимушений починаючи з 14 травня цього року відключити від електроживлення апаратуру системи оповіщення. При цьому її не буде відключено від каналів комутації, що дозволить оперативно відновити роботу системи у разі зміни ситуації та вирішення проблеми.
Оператор розуміє важливість системи оповіщення і готовий до обговорення з КОДА різних варіантів співпраці: оренда площ для розміщення обладнання, його обслуговування тощо. Варто зазначити, що обладнання вироблене ще у 70-80 роках минулого століття і вимагає чималих затрат на його утримання у робочому стані.
«Укртелеком обслуговує систему оповіщення, яка у разі потреби використовується державними органами влади, – говорить директор з корпоративних комунікацій Укртелекому Михайло Шуранов. – Більшість ОДА відповідально ставляться до системи оповіщення, зокрема її фінансування для підтримання у робочому стані. Наші працівники – займаються її обслуговуванням. Що стосується ситуації у Київській області, то, на жаль, на сьогодні відсутній договір між нами, а отже і правові підстави та кошти на здійснення відповідних робіт. Тому ми вимушені проінформувати громадськість про знеструмлення системи оповіщення у Київській області».
Довідково
Згідно з пунктом 42 «Положення про організацію оповіщення про загрозу виникнення або виникнення надзвичайних ситуацій та зв’язку у сфері цивільного захисту», затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України № 733 від 27 вересня 2017 року (далі – Положення), експлуатаційно-технічне обслуговування апаратури і технічних засобів оповіщення та технічних засобів телекомунікацій здійснюється операторами телекомунікацій або іншими підприємствами та організаціями, що надають послуги в галузі телекомунікацій, незалежно від форми власності відповідно до вимог експлуатаційно-технічної документації підприємства-виробника на апаратуру оповіщення, засоби телекомунікацій та інші технічні засоби оповіщення і зв’язку.
Згідно з пунктом 43 Положення Експлуатаційно-технічне обслуговування апаратури і технічних засобів оповіщення та технічних засобів телекомунікацій, а також проведення організаційно-технічних заходів щодо запобігання несанкціонованому запуску автоматизованих систем централізованого оповіщення організовується:
загальнодержавної, територіальних та місцевих автоматизованих систем централізованого оповіщення – підприємством (оператором телекомунікацій), що на підставі укладених договорів прийняло апаратуру і технічні засоби оповіщення та технічні засоби телекомунікацій на експлуатаційно-технічне обслуговування, а у разі відсутності договору про експлуатаційно-технічне обслуговування – відповідним органом виконавчої влади або органом місцевого самоврядування.