Згідно зі статистикою, кількісний показник дорожньо-транспортних пригод в Україні має тенденцію до зниження. Але враховуючи, що шпальти ЗМІ мало не щодня рясніють новинами про аварії на дорогах, часто з фатальними наслідками, побоювання за власне життя та безпеку рідних навпаки посилюється. На жаль, ми не можемо бути на сто відсотків упевнені у професіоналізмі та доброчесності водіїв (і навіть водіїв громадського транспорту), справності транспортних засобів, а також відповідальності пішоходів. Розраховувати потрібно лише на власну обачність та обережність. І не важливо хто ви – пішохід, водій, чи пасажир – кожен учасник дорожнього руху в дорозі має бути насторожі
Чи доводилося вам бути свідком порушення правил дорожнього руху? Можливо, ви й самі це дозволяли собі?.. Мені здається, кожен у своєму житті порушував ПДР, але не всяк здатен у цьому зізнатися навіть собі, не шукаючи виправдань, на кшталт: «Я ж швиденько перебіг дорогу»; «Я дуже поспішав, довелося втиснутися у переповнену маршрутку»; «Я запізнювалася на поїзд, дяка таксисту, який об’їхав затор тротуаром»; «На пішохідному нікого не було, тільки тому я проїхав на червоне» тощо. А ще гірше, коли такі випадки стають приводом для захопливих кумедних історій у компанії та набувають значення винахідливого вчинку, а не такого, що міг би стати причиною аварії…
Причини та наслідки
Когось книга вчить, як на світі жить, інших – саме життя. Кожен робить свій вибір, але найстрашніше, що від цього вибору можуть залежати життя та здоров’я інших учасників дорожнього руху.
Щоб переконатися, що порушувати ПДР не варто, розглянемо найпоширеніші причини аварій на дорогах України.
Перевищення безпечної швидкості та недотримання дистанції
Швидкість є фактором ризику, що призводить до найбільшої кількості ДТП з загиблими та потерпілими в Україні. З метою посилення заходів безпеки, патрульною поліцією запущена фіксація швидкісного режиму за допомогою приладу TruCam, і вже за 2,5 місяці 2019 року зафіксовано понад 25 тис. випадків порушення. З 25 березня для вимірювання швидкості руху патрульними у загальній кількості використовується 75 приладів TruCAM. Не перевищуйте дозволену швидкість та дотримуйтеся безпечної дистанції відносно інших учасників дорожнього руху!
Порушення правил маневрування
Безвідповідальний підхід водіїв до маневрування, а це початок руху транспортного засобу, перестроювання автівки на іншу смугу, повороти, розворот, з’їзд з проїжджої частини, рух заднім ходом, є причиною великої кількості аварій. Зверніть увагу, виїзд на зустрічну смугу є маневром, що у разі ДТП призводить до найтяжчих наслідків.
Невикористання ременів безпеки та їзда на мотоциклі без шолома
За даними ВООЗ, ефективність використання ременів безпеки в автомобілях для порятунку життів становить приблизно 50% у ДТП, результатом яких у випадку невикористання ременів стала б смерть водія та пасажирів. Рівень користування ременями безпеки в Україні є найнижчим серед усіх країн Європи, адже лише 15% водіїв ними користуються (за даними дослідження кампанії «За безпечні дороги», проведеного 2017 року). Для прикладу, у Франції 99% водіїв постійно використовують ремені безпеки, у Чехії – 97%, у Словенії – 93%, у Польщі – 83 %. Крім того, за даними ВООЗ, велика кількість летальних випадків трапляється внаслідок тяжкої травми голови при користуванні мотоциклами, мопедами та іншими двоколісними транспортними засобами. При цьому використання мотошоломів може знизити ризик загибелі до 40% і знизити ризик тяжких травм приблизно на 70%. Міжнародний досвід свідчить, що одним з найефективніших способів спонукати водіїв та пасажирів користуватися ременями безпеки й мотошоломами є посилення відповідальності за ці порушення.
Порушення правил проїзду перехресть та невиконання вимог сигналів регулювання
Перехрестя недарма вважаються одними з найнебезпечніших ділянок дороги. Висока концентрація транспорту на перетині доріг вимагає дотримання учасниками дорожнього руху сигналів засобів регулювання і спеціальних правил роз’їзду. Це стосується і пішоходів. Пішохід має право виходити на проїжджу частину, коли для нього засяє зелене світло світлофору, та тільки якщо переконається у відсутності небезпеки для себе та інших учасників дорожнього руху. Виходячи на дорогу, пішохід зобов’язаний повернути голову спочатку ліворуч, а потім, дійшовши до розділової смуги, – праворуч. Важливо, що водіям заборонено зупинятися і жестом запрошувати пішохода перебігати дорогу в недозволеному місці або на червоний сигнал світлофора. Адже той факт, що його бачите ви і зупинилися, зовсім не означає, що цю людину бачить водій із сусіднього ряду.
Порушення правил проїзду пішохідних переходів
Водій транспортного засобу, що наближається до нерегульованого пішохідного переходу, на якому перебувають пішоходи, повинен зменшити швидкість, а в разі потреби зупинитися, щоб дати дорогу пішоходам, для яких може бути створена перешкода чи небезпека. На регульованих пішохідних переходах і перехрестях при сигналі світлофора чи регулювальника, що дозволяє рух транспортним засобам, водій повинен дати дорогу пішоходам, які закінчують перехід проїзної частини відповідного напрямку руху і для яких може бути створена перешкода чи небезпека. Проїжджаючи повз пішоходів, які не встигли закінчити перехід проїзної частини й вимушено перебувають на острівці безпеки або лінії, що розділяє транспортні потоки протилежних напрямків, водії повинні дотримуватися безпечного інтервалу.
Керування транспортним засобом у нетверезому стані
Керування у стані алкогольного чи іншого сп’яніння є найтяжчим порушенням у сфері безпеки дорожнього руху. Тяжкість обумовлена ступенем суспільної небезпеки, яка завдається вказаним діянням. Так, водій у стані сп’яніння є загрозою для життя та здоров’я інших учасників дорожнього руху – водіїв, пішоходів, велосипедистів, а також і для самого себе та власності третіх осіб.
Небезпечні зупинки
Зупинки громадського транспорту традиційно є місцями концентрації ДТП. Найчастіше це буває так: людина на протилежному боці бачить маршрутку / автобус / тролейбус і кидається бігти через дорогу сподіваючись встигнути, поки той не поїхав.
Інший варіант – водії маршруток випускають пасажирів перед пішохідним переходом, а ті відразу починають перехід по «зебрі», попереду автобуса. Водій автомобіля, що рухається за маршруткою або об’їжджає її, до останнього моменту фізично не може побачити пішохода, що так раптово з’являється.
Щоб уникнути аварії, водіям треба зменшувати швидкість ще при наближенні до зупинки громадського транспорту, щоб у разі непередбачуваної ситуації мати час, щоб зреагувати. Пішоходи, у свою чергу, також повинні бути обачнішими та не наражати себе та інших на небезпеку.
Отже, безпечне керування автомобілем – складне завдання, яке потребує повної концентрації уваги. До того ж існує низка серйозних факторів ризику виникнення ДТП, наприклад, кермування у темну пору доби, а також у дощ, сніг чи туман; різка манера їзди, підрізування, вискакування, прискорення при миготливому світлофорі; відволікання на сторонні предмети (телефон, гаманець, сумочку, помаду, каву та інші речі); втома, яка притлумлює реакцію людини й заважає вчасно реагувати на подразники тощо.
З іншого боку, відповідальніше до власної безпеки мають ставитися пішоходи: не поспішати переходити дорогу, попередньо не переконавшись у відсутності небезпеки; не ризикувати здоров’ям, втискуючись у переповнений громадський транспорт; слідкувати на вулиці за своїми дітьми; у темну пору одягати речі або аксесуари зі світловідбивними елементами тощо.
За даними статистики Патрульної поліції України, 2018 року в нашій державі зменшилася кількість ДТП на 12 тис. 406 у порівнянні з 2017 роком, їхня кількість становить 150 тис. 120.
Кількість аварій з потерпілими зменшилася на 2 926 тис., їх нарахували 24 тис. 294. При цьому 2017 року травмованих в аваріях було більше на 3 тис. 793, а загиблих на 82 особи.
Найбільше ДТП на українських дорогах було зафіксовано 2008 року – 312 тис. 251. Найменше – 2015-го – 134 тис. 193 аварій.
ДТП з потерпілими найбільше зафіксували 2007 року – 63 тис. 554. Того ж року було найбільше травмованих у ДТП – 78 тис. 528 осіб і найбільше загиблих – 9 тис. 574 осіб.
Найменше ДТП з потерпілими зафіксували 2018 року – 24 тис. 294. У 2018 році травмованих та загиблих в аваріях було найменше за даними з початку 2006 року. У ДТП загинуло 3 тис. 350 осіб, а травмувалося 30 тис. 884 осіб.
Порушив – відповідай
Перелік порушень та сума штрафів за порушення Правил дорожнього руху визначені Кодексом України про адміністративні правопорушення (КУпАП). Штраф сплачується на користь районного Державного казначейства за місцем реєстрації водія.
Ознайомимося з переліком покарань за порушення деяких Правил дорожнього руху, які ми розглянули вище.
1212 ст. ч. 1 Перевезення водіями транспортних засобів, що працюють у режимі маршрутних таксі, пасажирів понад максимальну кількість, передбачену технічною характеристикою транспортного засобу або визначену в реєстраційних документах на цей транспортний засіб, а також перевезення водіями транспортних засобів, що здійснюють міжміські чи міжнародні перевезення, пасажирів, кількість яких перевищує кількість місць для сидіння, передбачену технічною характеристикою транспортного засобу або визначену в реєстраційних документах на цей транспортний засіб – 170 грн.
1212 ст. ч. 2 Порушення водіями транспортних засобів, що працюють у режимі маршрутних таксі, правил зупинки під час здійснення посадки (висадки) пасажирів – 255 грн.
121 ст. ч. 5 Порушення правил користування ременями безпеки або мотошоломами – 51 грн.
122 ст. ч. 1 Перевищення водіями транспортних засобів встановлених обмежень швидкості руху транспортних засобів більш як на двадцять кілометрів на годину, порушення вимог дорожніх знаків та розмітки проїзної частини доріг, правил перевезення вантажів, буксирування транспортних засобів, зупинки, стоянки, проїзду пішохідних переходів, ненадання переваги у русі пішоходам на нерегульованих пішохідних переходах, а так само порушення встановленої для транспортних засобів заборони рухатися тротуарами чи пішохідними доріжками – 255 грн або 50 штрафних балів.
122 ст. ч. 2 Порушення водіями транспортних засобів правил проїзду перехресть, зупинок транспортних засобів загального користування, проїзд на заборонний сигнал світлофора або жест регулювальника, порушення правил обгону і зустрічного роз’їзду, безпечної дистанції або інтервалу, розташування транспортних засобів на проїзній частині, порушення правил руху автомагістралями, користування зовнішніми освітлювальними приладами або попереджувальними сигналами на початку руху чи зміні його напрямку, використання цих приладів та їхнє переобладнання з порушенням вимог відповідних стандартів, користування водієм під час руху транспортного засобу засобами зв’язку, не обладнаними технічними пристроями, що дозволяють вести перемови без допомоги рук (за винятком водіїв оперативних транспортних засобів під час виконання ними невідкладного службового завдання), а так само порушення правил навчальної їзди – 425 грн або 50 штрафних балів.
122 ст. ч. 3 Перевищення водіями транспортних засобів встановлених обмежень швидкості руху транспортних засобів більш як на п’ятдесят кілометрів на годину, ненадання переваги у русі транспортним засобам аварійно-рятувальних служб, швидкої медичної допомоги, пожежної охорони, поліції, що рухаються з увімкненими спеціальними світловими або звуковими сигнальними пристроями, ненадання переваги маршрутним транспортним засобам, у тому числі порушення правил руху і зупинки на смузі для маршрутних транспортних засобів, а так само порушення правил зупинки, стоянки, що створюють перешкоди дорожньому руху або загрозу безпеці руху – 510 грн.
122 ст. ч. 4 Порушення, передбачені частинами першою, другою або третьою цієї статті, що спричинили створення аварійної обстановки, а саме: примусили інших учасників дорожнього руху різко змінити швидкість, напрямок руху або вжити інших заходів щодо забезпечення особистої безпеки або безпеки інших громадян, що підтверджені фактичними даними, а саме: поясненнями особи, яка притягається до адміністративної відповідальності, потерпілого, свідків, показань технічних приладів та засобів фото- і відеоспостереження та іншими документами – 680 грн* штраф або позбавлення права керування транспортними засобами на строк від шести місяців до одного року.
127 ст. ч. 1 Непокора пішоходів сигналам регулювання дорожнього руху, перехід ними проїзної частини у невстановлених місцях або безпосередньо перед транспортними засобами, що наближаються, невиконання інших правил дорожнього руху – 51 грн.
130 ст. ч. 1 Керування транспортними засобами особами у стані алкогольного, наркотичного чи іншого сп’яніння або під впливом лікарських препаратів, що знижують їхню увагу та швидкість реакції, а також передача керування транспортним засобом особі, яка перебуває у стані такого сп’яніння чи під впливом таких лікарських препаратів, а так само відмова особи, яка керує транспортним засобом, від проходження відповідно до встановленого порядку огляду на стан алкогольного, наркотичного чи іншого сп’яніння або щодо вживання лікарських препаратів, що знижують увагу та швидкість реакції – 10 200 грн* штраф на водіїв з позбавленням права керування транспортними засобами на строк один рік і на інших осіб – накладення штрафу.
Зверніть увагу! Покарання у вигляді сплати штрафу – найлояльніший варіант для порушника ПДР. Найгірше, коли до відповідальності притягується особа за Кримінальним кодексом України, що свідчить про тяжкість наслідків порушення. Нехтуючи правилами дорожнього руху, людина може скалічити не лише власне життя, а й життя інших. ДТП зі смертельними наслідками – це тяжка ноша, з якою порушнику доведеться жити до кінця своїх днів.
Безпека у громадському транспорті
На жаль, поїздки у громадському транспорті не завжди можна назвати безпечними. Незадовільний технічний стан маршрутних таксі, не завжди адекватна поведінка водіїв громадського транспорту, а іноді й протиправні дії, переповненість транспорту, – все це ставить під загрозу безпеку пересування людини, її здоров’я і навіть життя.
Отже, що робити й куди скаржитися, щоб в інциденті, який трапився, розібралися, і якщо водій справді винен, то поніс відповідальність?
- Потрібно зібрати якомога більше доказів. Варто зафіксувати інцидент на фото або відео, щоб мати докази того, що сталося, а також зібрати свідків події.
- Можна зателефонувати за номером, який є у салоні маршрутки. Кожен перевізник зобов’язаний повідомляти контакти, куди може поскаржитися споживач його послуг. Для звернення та скарги потрібно зібрати якомога більше відомостей: повідомити, коли стався випадок, на якому маршруті, а також номер машини.
- Слід звертатися у Департамент транспортної інфраструктури міста, в якому стався інцидент, якщо фірма-власник маршруток не реагує на скарги. Саме у Департаменті транспортної інфраструктури міста дають дозвіл на проведення приватних перевезень, тому він і є регулятором відносин між споживачем послуг – громадянами та компанією-перевізником.
- Важливо контролювати хід перевірки скарги, періодично телефонуючи до служби й дізнаючись про перебіг процесу. Пам’ятайте, якщо ви хочете добитися справедливості, потрібно мати терпіння, адже часто розгляд таких інцидентів забирає багато часу.
- Контролер трамвая чи тролейбуса не має права виганяти пасажира з салону, якщо той сплатив штраф. Якщо контролер порушив ваші права, треба зібрати про нього інформацію. Згідно з витягами з «Правил користування трамваєм і тролейбусом у містах України» контролер зобов’язаний на першу вимогу пасажира показати своє службове посвідчення, повідомити про місце роботи, контакти та місце розташування підприємства.
Зверніть увагу! Важливо змалечку привчати своїх дітей до правильного користування громадським транспортом та пояснювати правила дорожнього руху. Ви маєте бути гарним прикладом для малечі, адже діти копіюють поведінку своїх батьків.
Правила, які збережуть вам життя
Привчайте дітей змалечку правильно переходити проїжджу частину дороги, адже це порушення правил та неуважність неповнолітніх призводить до вельми сумних наслідків:
- Переходьте дорогу лише по пішохідних та підземних переходах, інакше дитина звикне переходити у невстановлених місцях.
- Йдіть лише на зелений сигнал світлофора: дитина повинна звикнути, що на червоний і жовтий сигнали не переходять, навіть якщо немає транспорту.
- Виходячи на проїжджу частину, припиняйте розмови: дитина має засвоїти, що переходити дорогу слід мовчки.
- Не поспішайте і не біжіть: переходьте дорогу завжди розміреним кроком.
- Не переходьте дорогу навскоси, підкреслюйте і показуйте дитині щоразу, що йдете суворо впоперек вулиці. Дитині потрібно пояснити, що це робиться для кращого спостереження за автомототранспортними засобами.
- Не виходьте на проїжджу частину з-за транспортного засобу або кущів, не оглянувши попередньо вулицю, привчайте дитину робити так само.
- Не поспішайте перейти дорогу, якщо на іншому боці ви побачили знайомих, потрібний автобус або тролейбус. Поясніть дитині, що поспіх на дорозі – це небезпечно.
- Переходячи вулицю, навіть якщо нею рідко проїжджає транспорт, слід попередньо подивитись навколо. Поясніть дитині, що автомобілі можуть несподівано виїхати з провулка, з двору будинку.
- Під час переходу проїжджої частини по нерегульованому переходу в групі людей дитина повинна уважно стежити за рухом транспорту, інакше вона може звикнути йти за супутниками, не звертаючи увагу на транспорт.
Аліна ЖУК