Наслідки глобальної зміни клімату стають все більш відчутними в Україні. За останні 20 років середньорічна температура зросла на 0,8⁰С, а середня температура січня та лютого – на 1-2⁰С, що призвело до змін у ритмі сезонних явищ, – весняних паводків, початку цвітіння та випадіння снігу. Через зміну клімату погодні умови у нашому регіоні стають більш жорсткими
Український науково-дослідний гідрометеорологічний інститут розробив прогнози зміни клімату на території України до 2050 року. «Підвищення максимальної та мінімальної температури за рік продовжиться, тобто зими стануть м’якшими, коротшими проте більш сніжними, літо буде спекотнішим…»
Немов би підтверджуючи цей прогноз 16 січня Українським гідрометрцентром було оголошено попередження про суттєве ускладнення погодних умов, сильні та дуже сильні снігопади, хуртовини, утворення снігового покриву висотою до 40 сантиметрів на території 7 областей України, в тому числі і Черкаської.
Підготовка до дій в умовах ускладнення погодних умов розпочалась з організаційних та управлінських рішень. За дорученням Кабінету міністрів України, центральні і місцеві органи влади отримали ряд завдань щодо протидії загрозам під час ускладнення погодних умов.
Мобільно-оперативною групою Управління та черговою зміною оперативно-координаційного центру розпочато погодинний моніторинг оперативної обстановки в області. За умов ускладнення погодних умов, особлива увага приділялась попередженню утворення заторів на автомобільних дорогах державного та регіонального значення, наданню допомоги населенню та своєчасному інформуванню про ускладнення погодних умов.
Попри застереження і проведену підготовку, 18 січня, через несвоєчасне залучення достатньої кількості снігоочисної техніки, рішення про яке було прийняте лише вночі 19 січня, на автодорогах в Уманському районі на декілька годин відбулась повна зупинка руху транспорту. Намагаючись взяти ситуацію під контроль, на автодорогах М-05 Київ-Одеса, М-12 Стрий-Тернопіль-Кропивницький-Знам’янка та Н-08 Бориспіль-Дніпро-Запоріжжя, Н-01 Київ- Знам‘янка службою автомобільних доріг було введено обмеження на рух великогабаритного транспорту.
Для відстою вантажівок були визначені 3 місця, де також було розгорнуто мобільного пункту обігріву.
Регулювання та обмеження руху великовагового автотранспорту, було організовано у взаємодії з Головним управлінням національної поліції, службою автомобільних доріг та місцевими органами влади.
Забезпечення безпечного проїзду автотранспорту, організація нормальної пропускної спроможності доріг загальнодержавного значення і усунення заторів вимагало активного використання спеціальної авто техніки. На автошляхах Уманського району від Служби автомобільних доріг у ці дні одночасно працювали 21 одиниця техніки та 31 фахівець. Поруч із дорожниками активно боролися із негодою п‘ять спеціально створених груп Управління ДСНС, до складу яких входили 5 одиниць техніки та 15 осіб особового складу.
Важливим фактором який дозволив суттєво прискорити усунення наслідків негоди та розблокування автошляхів стало доручення Голови ДСНС, у відповідності до якого, з обласних управлінь ДСНС України Вінницької, Кіровоградської та Одеської областей до місця події було спрямовано важку інженерно-дорожну техніку.
Вжиті заходи, а також злагоджені та чіткі дії оперативних служб дозволили запобігти утворенню заторів на дорогах державного та регіонального значення. Вже станом на 15.30 19 січня, після стабілізації ситуації, на дорогах було знято обмеження руху автотранспорту. А опівдні 22 січня ситуацію вдалось повністю стабілізувати. За період проведення рятувальних робіт на автошляхах Уманського району з 18 по 22 січня, підрозділи Управління залучались у 192-х випадках. Зі снігових заметів було вивільнено 936 автотранспортних засобів, надано допомогу 2045 особам.
Загалом, впродовж даного періоду підрозділами області допомога населенню надавалась у 260-ти випадках, під час яких на автодорогах області було вивільнено зі снігових заметів та проведено буксирування 1319 одиниць техніки, надано допомогу 2634 особам.
Нажаль негода спричинила проблеми не лише в транспортній інфраструктурі області.
18 січня внаслідок ускладнення погодних умов в області була відключена 151 лінія електропередач, 1502 трансформаторні підстанції, порушено електропостачання 155 населених пунктів регіону.
Попри зусилля аварійних бригад обленерго, станом на 14:00 19 січня були відключені: також 8 лікарень, 68 шкіл, 55 дитячих садків, 1 школа-інтернат, 2 котельні. Для проведення робіт по відновленню електропостачання були задіяні 99 аварійних бригад обленерго, 121 одиниця техніки та загалом 406 працівників.
Особливе випробовування стихією довелось витримати обласному центру. 18 січня, о 7:30 у Черкасах, на вулиці Дахнівській, в районі другої міської лікарні, на тролейбусну лінію не витримавши снігового навантаження впала стара сосна. Внаслідок обриву контактної мережі під проводи мало не потрапив чисельний транспорт, що в цей час щільним потоком рухався дорогою. Водночас, з другого боку обриву контактні проводи впали на рейсовий автобус, в салоні якого знаходилось 32 людини.
Для ліквідації аварії, до місця події оперативно прибуло відділення 2-ї державної пожежно-рятувальної частини Черкаського гарнізону. Проте, розпочати проведення інженерно-рятувальних робіт, фахівці ДСНС змогли лише отримавши дозвіл від аварійної бригади «Черкасиелектротранс» яка знеструмила контактну мережу. До цього, на місці аварії рятувальникам довелось працювати психологами, адже перелякані люди постійно поривалися вийти із транспорту наражаючись на смертельну небезпеку.
Завдяки скоординованим зусиллям рятувальників, фахівців «Черкасиелектротранс» та представників національної поліції, які перекривали автодорогу, наслідки аварії було ліквідовано професійно та швидко. Травмованих та потерпілих внаслідок події не було.
Проте найбільш складне випробовування очікувало на Черкаси опівдні. Саме в цю годину, почали масово падати дерева на лісовій просіці, де проходили дві 110 кВ лінії електропередач. Внаслідок обриву основної та резервної ліній на електропідстанції «Сокирно», без електропостачання залишилась насосна станція КП «Черкасиводоканал. Без води залишилось 270 тисячне місто.
О 19:55 електропостачання підстанції силами двох аварійних бригад вдалось відновити. Були наповнені технічні резервуари станцій підйому першого та другого підйому, і розпочато наповнення водомереж міста. Проте, як з‘ясувалося ремонтники відновивши енергопостачання не змогли забезпечити безпеку ліній від повторних загроз. 19 січня о 05:10, внаслідок повторної аварії, насосна станція КП «Черкасиводоканал», знову залишилась без електричного живлення та припинила подачу води до обласного центру.
Цього разу бригади обленерго, які виїхали на ліквідацію аварії, застрягши у глибокому снігу та серед чисельних повалених та поламаних дерев не змогли навіть дістатися до місць обриву. Рятувальникам, які виїхали на допомогу енергетикам, знадобилось кілька годин напруженої праці аби розчистити засніжену та завалену поваленими деревами 600 метрову просіку. У подальшому встановлені освітлювальні вежі та мобільний пункт обігріву дозволили створити необхідні умови для ефективної роботи фахівців обленерго у цілодобовому режимі.
Відсутність води в мережі з усією гостротою оголила іншу проблему, загрозу зупинки котелень. Аби не допустити вимкнення опалення в квартирах та забезпечити тиск у теплових мережах, автоцистерни черкаського міськрайонного відділу ДСНС у непереривному режимі забезпечували підвіз води до теплогенеруючих об’єктів.
На другу добу без водопостачання, на засіданні міської комісії з питань техногенно-екологічної безпеки та надзвичайних ситуацій було ухвалено рішення про оголошення у Черкасах надзвичайної ситуації та створення міського штабу з ліквідації наслідків надзвичайної ситуації.
Головною проблемою, яку довелось вирішувати штабу, була організація підвозу води, перед органами влади постало надзвичайно складне завдання забезпечити водою 270 тисячне місто.
І знову основний тягар випало нести рятувальній службі. У відповідності до графіка, з 18 ї години вечора 19 січня у 10 районах Черкас було відкрито пункти роздачі технічної та питної води. Разом із комунальним підприємством «Черкасиводоканал» та ПАТ «Юрія», рятувальники здійснювали підвіз води населенню міста та об’єктам критичної інфраструктури (лікувальним закладам, дитячим садочкам, котельним). Загалом безперервно по місту курсували 11 автоцистерн, за допомогою яких впродовж лише однієї доби було розвезено 170 м.куб. води (з них підрозділами ДСНС – 112 м.куб.)
Лише впродовж 18-19 січня пожежно-рятувальні підрозділи міста 15 разів залучалися до розблокування руху на автошляхах, понад 130 разів надавали допомогу по розпилюванню та прибиранню повалених дерев. Підрозділами ДСНС області за період негоди було прибрано 224 повалених негодою дерева.
Станом на 01:45 20 січня спільними зусиллями аварійних бригад ПАТ “Черкасиобленерго” та аварійно-рятувального загону спеціального призначення Управління ДСНС вдалося відновити подачу енергопостачання до насосної станції 1-го та 2-го підйому Дніпровської водоочисної станції КП “Черкасиводоканал”. Вдень, 20 січня, водопостачання міста Черкаси було відновлено в повному обсязі.
Боротьба із наслідками негоди в повній мірі підтвердила запропонований раніше ДСНС алгоритм дій. У відповідності до якого для мінімізації наслідків ускладнення погоди зокрема передбачалось виконання трьох основних принципів: перший – координація дій залучених сил та взаємодія органів влади через створення у цілодобовому режимі штабів усіх рівнів. Другий – забезпечення посиленого моніторингу ситуації. Третій – реагування на загрози, що можуть бути викликані складними погодними умовами одразу, ще на початковому етапі.