Бортницька станція аерації (далі – БСА) вже багато років є «бомбою уповільненої дії», яка може дати про себе знати у будь-який момент. Велику небезпеку становлять збудовані ще у 50–60-х роках ХХ століття очисні споруди, які давно відпрацювали свій експлуатаційний термін, технічно застаріли і потребують негайної реконструкції. На станції регулярно відбуваються аварії, проте основною загрозою є масштабне забруднення річки Дніпро у разі відмови систем Бортницької станції.
Загрози і небезпеки для довкілля та здоров’я людей:
- погіршення якості очищення відходів через наявність вкрай застарілого обладнання під час збільшення обсягу добового надходження стоків (через сильні дощі, тощо може збільшуватись на третину);
- перевищення норми кількості шкідливих речовин у стічних водах;
- злив води, яка залишилася після відстоювання та фільтрування у Дніпро, потрапляння продуктів діяльності БСА у ґрунтові води;
- забруднення питної води (потрапляння стічних вод Бортницької станції аерації до поверхневого стоку та дренування до підземних водоносних горизонтів, що призводить до забруднення артезіанських вод);
- загроза руйнації дамб відстійників БСА через паводки, внаслідок чого десятки й сотні тисяч кубометрів нечистот можуть потрапити у головну водну артерію України – Дніпро. Проблема БСА потребує негайного розв’язання на загальнодержавному рівні, адже створюється загроза не лише столиці – найбільшому мегаполісу України, а й усім прилеглим до Дніпра населеним пунктам.
Для розв’язання екологічних проблем БСА необхідно:
- Розпочати роботу з підготовки Оцінки впливу на довкілля у відповідності до Закону України «Про оцінку впливу на довкілля». Не здійснювати впровадження планованої діяльності з реконструкції БСА без оцінки впливу на довкілля та отримання рішення про провадження планованої діяльності.
- Запропонувати Київській обласній державній адміністрації для виконання завдань Закону України «Про оцінку впливу на довкілля» створити експертну комісію з оцінки впливу на довкілля, яка буде розглядати проекти планованої діяльності суб’єктів господарювання у Київській області;
- Розмістити інформацію про плановану діяльність з реконструкції БСА на офіційних сайтах органів влади відповідної адміністративно-територіальної одиниці, на території якої планується реконструкція та розміщення нових об’єктів БСА для ознайомлення мешканців територіальних громад, які можуть зазнати впливу від планованої діяльності, зокрема про: 1. суб’єкт господарювання – назва, юридична адреса, контактний номер телефону; 2. плановану діяльність, її характеристику, технічні альтернативи; 3. місце провадження планованої діяльності, територіальні альтернативи; 4. соціально-економічний вплив планованої діяльності; 5. загальні технічні характеристики, у тому числі параметри планованої діяльності (потужність, довжина, площа, обсяг виробництва тощо); 6. екологічні та інші обмеження планованої діяльності за альтернативами; 7. необхідну еколого-інженерну підготовку і захист території за альтернативами; 8. сферу, джерела та види можливого впливу на довкілля;
- Провести громадське обговорення планованої діяльності з реконструкції Бортницької станції аерації із залученням представників місцевих громад, наукових установ, громадських організацій природоохоронного спрямування, ЗМІ;
- Посилити державний нагляд і контроль за скидами з підприємств, зокрема, Бортницької станції аерації, і дотриманням режиму господарювання у водоохоронних зонах річок і дренажних і скидних каналів згідно зі ст. 218 Закону України «Про забезпечення санітарного та епідеміологічного благополуччя населення»;
- Здійснити інвентаризацію об’єктів господарювання в межах встановлених водоохоронних зон та прибережних захисних смуг; в обов’язковому порядку підключити ці об’єкти (за їх рахунок) до міських каналізаційних мереж;
- Звернутися до Київської міської державної адміністрації, Київської обласної державної адміністрації, Міністерства екології та природних ресурсів України з пропозицією термінового ініціювання питання перероблення накопичених на мулових майданчиках БСА осадів та вирішення цього питання через відповідне фінансування;
- Наполягати на будівництві локальних очисних споруд в населених пунктах та на підприємствах Київської області;
- Створити Громадський комітет з моніторингу екологічних проблем Київської області за участі громадських організацій.