Як свідчить статистика, щорічно у сільській місцевості Черкащини виникає понад 600 пожеж, що становить майже 60% від їхньої загальної кількості. У вогні гинуть майже 70 осіб, ще 40 травмуються. Збитки, завдані цими пожежами, сягають мільйонів гривень
Формула розв’язання цієї проблеми відома: наблизити до населених пунктів сільської місцевості пожежні підрозділи.
У 60-х роках минулого сторіччя на Черкащині було поставлено успішний експеримент, який згодом запроваджено в усій країні – мова про пожежно-сторожову охорону, що утримувалася коштом колгоспів.
Завдяки розгалуженій мережі цих підрозділів, а також їхній наближеності до сільських населених пунктів, допомога на місці пожежі з’являлася впродовж десяти, рідше – п’ятнадцяти хвилин, а силами пожежно-сторожової охорони ліквідовувалися до 70% сільських пожеж. Погодьтеся, на сьогодні це неймовірний показник!
Успішні приклади
Зараз у розв’язанні цієї проблеми ми опираємося на Закон України «Про добровільне об’єднання територіальних громад», де питання безпеки покладаються на новостворені територіальні громади та підтримку обласної програми створення місцевих пожежних команд у населених пунктах області.
Водночас без активного обговорення проблемних питань, широкої взаємодії з усіма гілками влади сьогодні розв’язати питання ефективного функціонування системи цивільного захисту, успішного реформування ДСНС України, реалізації права на захист громадян на територіях новостворених територіальних громад неможливо.
На сьогодні ми маємо достатньо прикладів успішної співпраці саме з цих питань.
Так, 7 серпня 2018 року у селі Баландине Кам’янського району Черкаської області відбулося урочисте відкриття Центру безпеки громадян. Понад 2000 громадян, які живуть на території трьох селищних рад, отримали вагому гарантію безпеки у разі виникнення надзвичайних ситуацій.
Будівництву центру, який у найближчій перспективі має стати домівкою не лише для пожежних, а й поліцейських та медиків, передувала напружена та масштабна робота.
Реалізація цього проекту, насамперед, стала можливою завдяки розумінню проблеми на обласних рівнях.
Зазвичай, рятувальники, озброєні статистикою та аналітичними довідками, озвучують проблематику, опираючись на власні ресурси, намагаються вплинути на ситуацію. Водночас знайти однодумців, отримати підтримку, особливо фінансову, непросто.
У випадку з Баландиним таку підтримку ми отримали. І посприяли цьому, як не дивно, складна зима, що визначалася метеорологічними факторами, й, відповідно, непроста оперативна обстановка, яка характеризувалася, в першу чергу, ускладненнями на автошляхах. Оскільки Кам’янський район розташований на трасі, то голови райдержадміністрації, районної ради були добре обізнані щодо основних проблем, з якими постійно стикався місцевий пожежно-рятувальний підрозділ. Особливо під час надання допомоги населенню саме у віддалених (у цьому випадку 30 кілометрів від Державного підрозділу) частинах району. Не останнім фактором з визначення місця були й питання пожежної безпеки.
Розуміючи власну вигоду від наявності такого підрозділу, пропозицію створити місцеву пожежну команду на території трьох населених пунктів одразу підтримала і територіальна громада, яка для функціонування центру надала будівлю.
Проте будівля без техніки, фахівців, відповідного спорядження та фінансування залишається лише неефективною спорудою. Тут свою зацікавленість у реалізації цього проекту продемонстрували місцеві органи влади. Завдяки районній раді та райдержадміністрації був придбаний і відреставрований пожежний «ЗІЛ-131», більшість необхідного бойового одягу, спорядження та обладнання.
Створення центру – вимога часу та необхідність
Через досить значну відстань до найближчих пожежних частин створення пожежної команди відіграє дуже важливу роль для гарантування безпеки населення, особливо у сільській місцевості.
По-іншому розвивалася історія створення місцевого пожежного підрозділу у селі Мартинівка Канівського району, яке входить до складу Степанецької об’єднаної територіальної громади. Тут рятувальники швидко знайшли однодумців.
Сільська громада з перших кроків децентралізації, розуміючи, що успішно розвиватися без вирішення питань безпеки неможливо, одразу приєдналася до створення місцевого пожежного підрозділу. Особливо зацікавилось місцеве комунальне підприємство «СТЕП-Агробуд», яке дуже швидко відшукало нехай старенький, але справний пожежний автомобіль. Ми, у свою чергу, допомогли його привести до ладу, поділилися обладнанням, спорядженням, навчили людей основ пожежної справи.
Така щира зацікавленість вражає. Давно не спостерігалося, як люди, різні за віком, статками, збираються на загальну толоку, аби відремонтувати пожежне депо, допомогти його облаштувати, відсвяткувати його відкриття. Вперше довелося побачити, з яким щирим ентузіазмом вирішуються питання, пов’язані зі створенням та функціонуванням підрозділу.
Споглядаючи за громадами, що не шкодують витратити 500 тисяч на утримання пожежного підрозділу, добре розумієш, що децентралізація – саме та реформа, яка здатна поліпшити життя у сільській місцевості, яке базується і на питаннях розвитку громади, і на питаннях безпеки.
Позитивні показники
Минулого року в області з’явилося 26 об’єднаних територіальних громад, на території яких упродовж року створені чотири місцеві пожежні команди, що фінансуються з місцевих бюджетів. Загальна ж кількість місцевих пожежних команд, які, як ми розраховуємо, залишаться важливою складовою усієї системи цивільного захисту території й населення, становить вже 80 підрозділів.
Про ефективність цих формувань свідчить їхнє сьогоднішнє оперативне реагування на 15% від усієї кількості пожеж. До речі, кожна 45-та пожежа також ліквідовувалася цими підрозділами, ще до прибуття на місце події пожежно-рятувальних підрозділів Управління ДСНС.
Звісно, децентралізація, яка дозволить наповнити місцеві бюджети, надає нові можливості у створенні та вдосконаленні системи цивільного захисту на місцях. Проте без тісної взаємодії з органами влади швидко розв’язати питання переоснащення державних пожежно-рятувальних підрозділів, оновлення техніки та озброєння Служби порятунку неможливо.
Віктор Гвоздь,
Управління ДСНС України у Черкаській області