Превентивна освіта – це комплексний цілеспрямований вплив на особистість у процесі її динамічної взаємодії із соціальними інституціями. Він спрямований на фізичний, психологічний, духовний та соціальний розвиток особистості. Дозволяє формувати у людини відповідальну поведінку та допомагає створювати імунітет до можливих негативних впливів соціального оточення. Крім цього, цей напрямок освіти вживається для профілактики чи корекції негативних проявів поведінки. Саме для запобігання небезпеки, фахівці Служби порятунку регулярно приділяють увагу навчанню юного покоління правилам безпеки життєдіяльності. Адже кожна дитина повинна знати, що робити у разі виникнення пожежі або іншої надзвичайної події.
Навчання для дітей та молоді проводяться у різних форматах. Це можуть бути лекції з використанням презентацій та наявних атрибутів для старших дітей чи ігрові форми навчання для малечі. Щоб утримати увагу дітлахів, яких не завжди вдається захопити «сухими» даними, представники ДСНС намагаються зробити бесіди якомога цікавішими. Рятувальники намагаються залучати кожного учня до активної та самостійної діяльності, перетворити його на суб’єкт цієї діяльності. Зацікавленість, викликана рятувальниками під час виховного заходу, за певних умов може перетворитися на стійкий інтерес до знань. Саме тому необхідно застосовувати під час проведення профілактичних заходів такі форми й методи, що стимулювали б творчість дітей, створювали атмосферу розкутості, емоційного піднесення, залучали позашкільні інтереси й захоплення дітей до навчального процесу. Це можливо через використання та запровадження інновацій, нетрадиційного навчання, насамперед – нестандартних технологій.
Навчальний димогенератор
Одна з таких технологій – навчальний димогенератор. У кожному пожежно-рятувальному загоні Головного управління ДСНС України у Донецькій області є у наявності мобільні навчальні димогенератори. Вони використовуються для навчання дітей порядку дій у разі виникнення пожежі та інших надзвичайних ситуацій. Для цього рятувальники створюють умови, наближені до реальних. За допомогою димогенератора фахівці ДСНС мають можливість створити видимість справжньої пожежі. Приміщення наповнюється димом. Для того, щоб врятувати своє життя, дітям потрібно пройти через задимлене приміщення та знайти вихід назовні, після чого зателефонувати до Служби порятунку за номером «101» та повідомити про пожежу.
Основною метою подібних тренувань є вдосконалення підготовки дітей до умов виникнення пожежі та інших надзвичайних ситуацій, набуття стійких навичок, необхідних для прийняття швидких і чітких рішень.
Завданнями проведення тренування є:
- перевірка готовності дітей до евакуації й проведення робіт з гасіння пожежі;
- вироблення в малечі навичок самостійно, швидко і безпомилково орієнтуватися у ситуації у разі виникнення загрози пожежі й НС чи самої пожежі;
- навчання прийомів і способів порятунку, евакуації людей;
- практично відпрацювання раціональних прийомів і методів використання наявного спорядження, первинних засобів пожежогасіння.
Рятувальники Донеччини вже впродовж чотирьох місяців використовують димогенератори під час проведення профілактичної роботи з дітьми. Представники ДСНС відзначають високу ефективність цієї технології.
Гра «Ріскленд»
Riskland – це навчальна настільна гра, розроблена UNICEF/UNISDR. Її презентували для дітей, які проживають на сейсмічно активних територіях. Мета гри – навчити поводитись під час надзвичайних ситуацій та зменшити ризики від їхніх наслідків.
Для дітей Донеччини, у дитинство яких увірвалася війна, ця гра є дуже корисною та ефективною. Гру ілюстрували так, щоб пожежна частина та машина були більш подібними до українських. До того ж, в оригінальному «Ріскленді» не передбачені фішки у формі фігурок та головну роль виконують інші тварини: мавпа та сова. Для української версії команда вигадала бобра та єнота.
На Донеччині рятувальники найчастіше використовують гру таким способом. Діти діляться на дві команди. За допомогою великої гральної дошки, грального кубика, 24 карток із запитаннями та 24 карток із сюрпризом, учні вивчають основні правила безпеки. Ідучи шляхом гри, діти просуваються вперед, а іноді змушені відступити назад. На деяких полях потрібні картки з питаннями, відповіді на які спрямовані на те, аби допомогти дізнатися про запобігання надзвичайним ситуаціям.
Паралельно деякі учні мають змогу бавитися цією ж грою, але у настільному варіанті. Тут уже кожен грає сам за себе, та показує свої знання індивідуально.
Важливим фактором перемоги є злагоджена командна робота. Так і для рятувальників цей фактор є пріоритетним. Адже вміння взаємодіяти та підтримувати один одного є запорукою ефективного результату. Діти під час гри почуваються вогнеборцями, які працюють у команді.
Гра допомагає:
- учити розпізнавати ознаки безпеки й небезпеки, фізичного, соціального, психологічного і духовного благополуччя;
- відпрацьовувати навички комунікації і групової роботи; формувати ціннісне ставлення до життя й безпеки;
- розвивати уяву дітей про правила безпеки та їх складові;
- виховувати бажання берегти життя та здоров’я, створювати дружню атмосферу під час спілкування з однолітками під час профілактичного заходу.
Гра є безкоштовною для використання і поширення у некомерційних цілях. Її можна завантажити абсолютно безкоштовно в мережі Інтернет.
Безпека юного покоління – пріоритетне завдання для Служби порятунку. Інноваційні технології допомагають рятувальникам вчити малечу не лише ефективно, але й весело. Рятувальники Донеччини впевнені: «Вчитися граючись – можливо!!!»