На базі Інституту державного управління у сфері цивільного захисту (вул. Вишгородська, 21, м. Київ) впродовж 2019 року у межах співпраці проходить другий етап тренінгів з питань кризового управління при надзвичайних ситуаціях радіаційного, хімічного, біологічного та ядерного характеру за участі представників Академії кризового менеджменту, планування в умовах надзвичайних ситуацій та цивільного захисту при Федеральному відомстві у справах захисту населення та допомоги під час катастроф Федеративної Республіки Німеччина та спеціалістів ДСНС України, Національного університету цивільного захисту, Львівського університету безпеки життєдіяльності, Черкаського інституту пожежної безпеки, Навчально-методичних центрів цивільного захисту та безпеки життєдіяльності Запорізької, Київської, Рівненської, Львівської, Миколаївської, Одеської, Хмельницької областей та м. Києва.
Метою навчання є формування компетенцій, умінь та навичок учасників із запобігання та ліквідації надзвичайних ситуацій, а не засвоєння знань без можливості їхнього конкретного застосування.
У Німеччині впродовж кількох десятиліть сформувалася доволі ефективна система надання допомоги населенню в надзвичайних ситуаціях. Окремі державні структури вдало доповнюють одна одну, а недержавні організації та добровільні формування тісно співпрацюють між собою. Цьому сприяє й принцип «знай, до кого звернутися в кризових ситуаціях». Суб’єкти ухвалення рішень, передовсім завдяки навчанням, добре знають один одного, а тому успішно співпрацюють у кризових умовах. Згуртованість і взаємну підтримку демонструють не лише працівники оперативних підрозділів та рятувальних служб, а й співробітники органів управління.
Цикл тренінгів, що проходить в Інституті державного управління у сфері ЦЗ, вибудуваний таким чином, щоб з наявних потенційних ризиків можна було розробити близький до реальності сценарій. Цей сценарій, з педагогічних міркувань, може бути свідомо представлений у максимально складному варіанті, проте не повинен втрачати зв’язку з реальністю. На основі цього сценарію проводиться навчання. Окрім сценарію, вони мають базуватися й на планах реагування на надзвичайні ситуації. Їхнім змістом може бути оцінка ситуації, ухвалення критично важливих рішень та правильний розподіл доручень. На додаток до цього має відпрацьовуватися співпраця між різними органами влади одного чи багатьох рівнів, а також між різними відомствами. Оскільки надзвичайні ситуації завжди пов’язані з непередбачуваними проблемами, на заняттях відпрацьовуються питання, що виходять за межі наявних планів реагування на НС.
Віктор ЗЕЙДА, викладач НМЦ ЦЗ та БЖД Рівненської області