З кожним роком все більше уваги приділяється пожежній безпеці на транспорті. Особливо пріоритетне значення в цьому питанні має пожежна безпека транспорту, що забезпечує пасажирські перевезення. Залізничний транспорт є одним з найпоширеніших нині засобів пересування. Майже кожен мешканець міста чи села мінімум раз на рік довіряє своє життя залізниці
В Україні функціонує одна з найбільших у Європі систем залізничного транспорту, яка є найкоротшим наземним шляхом, що з’єднує Європу та Азію. Пріоритетним значенням для належної й безпечної роботи залізниць є найсуворіше дотримання норм пожежної безпеки, порушення яких не лише дезорганізує управління рухом транспорту, а й може призвести до людських жертв й заподіяти велику матеріальну шкоду.
Причини пожежі у вагоні
Одними з основних причин пожеж на залізничному транспорті є несправності у системі опалення й електрообладнання:
- короткі замикання;
- перевантаження в електропроводці та електрообладнанні;
- відсутність ізоляції в місцях кріплення електропроводки;
- тертя проводів об металеві розподільні щити;
- потрапляння вологи на електропроводку;
- торкання сторонніми металевими предметами контактів тощо.
Більшість цих несправностей викликано порушенням правил експлуатації систем опалення й електрообладнання, а саме:
- встановленням «жучків»;
- залишенням без нагляду ввімкнених приладів: електрообігрівача водоналивних труб, вентиляції, кип’ятильника та іншого обладнання;
- зберіганням горючих матеріалів у нішах розподільних щитів, приладах автоматики, вентиляційних каналах;
- використанням для освітлення ламп завищеної потужності;
- застосуванням відкритого вогню для відігрівання водоналивних труб;
- топкою котлів і кип’ятильників без води;
- застосуванням для розтоплення котлів і кип’ятильників легкозаймистих рідин (бензин, гас);
- скупченням пилу і бруду на приладах електрообладнання.
Пожежа у вагоні
Пожежа у вагоні, як правило, виникає не відразу. При перевантаженні електричні дроти нагріваються поступово, з’являється характерний запах горілої гуми й пряжі, обумовлений перегрівом ізоляції. Далі пожежа починає швидко розвиватися, завдяки швидкості поїзда, що забезпечує доступ кисню до місця загоряння. Тому за появи щонайменших ознак загоряння необхідно якомога швидше виявити джерело і вжити необхідних заходів. Має бути підвищена вимогливість обслугового персоналу до пасажирів щодо куріння.
Забезпечення протипожежного захисту залізничного транспорту з кожним роком стає дедалі важливішим для розв’язання не тільки вузлових проблем економіки, а й багатьох соціальних та екологічних питань. Причому сьогодення вимагає не просто забезпечення протипожежного захисту будь-якими засобами, а й створення оптимальної системи, що передбачає неухильне підвищення рівня пожежної безпеки без збільшення на це витрат.
Максимально запобігти пожежам на залізничному транспорті покликані нормативні документи: ДСТУ 40491, ДСТУ 44932 та ЦУО-00393, які встановлюють вимоги пожежної безпеки до матеріалів і конструкцій внутрішнього обладнання, систем опалення й вентиляції та електрообладнання у залізничних вагонах.
Матеріали, що застосовуються у внутрішньому обладнанні під час будування і ремонту пасажирських вагонів, мають бути:
- Негорючі. Для виготовлення стель, повітроводу вентиляційної установки, каркасів диванів, спальних полиць і крісел, підшивки ізоляції даху (допускається виготовлення стель з важкогорючих матеріалів за умови застосування негорючого матеріалу для теплоізоляції кузова вагона і підшивки ізоляції даху та встановлення пожежних сповіщувачів у кожному службовому та пасажирському приміщеннях вагона)
- Негорючі або важкогорючі. Для теплоізоляції кузова, виготовлення футлярів акумуляторних батарей, перегородок, багажних полиць, меблів, рундуків, обшивки стін і дверей, дерев’яних закладних деталей, решетування стін, стель і даху, конструкцій підлоги (решетування, термоізоляція, настил)
- Важкогорючі або горючі важкозаймисті. Для гідроізоляції, дифузорів, компенсувальних вставок і звукоізоляційних елементів вентустановки, звукоізоляції стель, теплоізоляції труб і баків водопостачання, труб опалення, кондиціонера, корпусів акумуляторів. При використанні акумуляторів з металевим корпусом допускається виростання ізоляційних гумових чохлів
- Такі, що не поширюють або повільно поширюють полум’я поверхнею. Для облицювання поверхонь стін, перегородок, багажних полиць, рундуків, меблів, покриття підлоги.
Текстильні матеріали (у тому числі з покриттям і просоченням) для виготовлення штор, оббивки диванів, спальних полиць і крісел мають бути важкозаймистими згідно з ДСТУ 41554.
Конструкція вагона має забезпечувати можливість видалення легкогорючих продуктів (відходів, пилу, змащувальних матеріалів) під час обслуговування і ремонту.
Коефіцієнт димоутворення матеріалів має бути не більшим ніж 500 м2/кг.
За показником токсичності продуктів горіння в конструкції пасажирського вагона дозволяється застосування матеріалів класу малонебезпечних або помірнонебезпечних згідно з ГОСТ 12.1.0445.
Дії під час пожежі у вагоні
- Якщо пожежа трапилась у вагоні, використовуйте будь-яку можливість, щоб вибратися з нього якнайшвидше, перейдіть в інший вагон.
- Приготуйте вологу тканину для захисту від отруєння продуктами горіння.
- Не поспішайте рятувати багаж, рятуйте життя, намагайтеся зберегти документи та гроші, тому їх в дорозі краще завжди тримати з собою.
- Залишаючи небезпечну зону, не слід віддалятися занадто далеко: якщо вам потрібна допомога, її, швидше за все, нададуть поблизу потяга.
- У разі екстреної евакуації будьте уважні, бо по сусідніх рейсах можуть слідувати інші поїзди.
1 ДСТУ 4049-2001 Вагони пасажирські магістральні локомотивної тяги. Вимоги безпеки.
2 ДСТУ 4493:2005 Вагони магістральні пасажирські дизель- та електропотягів. Вимоги щодо безпеки.
3 ЦУО-0039 Технічні вимоги щодо забезпечення пожежної безпеки пасажирських вагонів.
4 ДСТУ 4155-2003 Захист від пожеж. Матеріали текстильні. Метод випробувань на займистість.
5 ГОСТ 12.1.044-89 (ИСО 4589-84) ССБП. Пожежовибухонебезпечність речовин та матеріалів. Номенклатура показників та методи їх визначення.
Олександр Добростан,
Тарас Самченко, УкрНДІЦЗ