Розглянемо, як здійснюється підготовка органів управління та сил цивільного захисту ланки територіальної підсистеми єдиної державної системи цивільного захисту з досвіду організації та проведення групових занять для керівного складу і фахівців органів управління та сил цивільного захисту районних (міських) ланок територіальної підсистеми ЄДСЦЗ Чернівецької області, що залучаються до проведення командно-штабних навчань і тренувань
Уже п’ять років Україна перебуває у стані війни. Крім того, останнім часом все частіше виникають аварії, стихійні лиха, катастрофи та природні катаклізми, здійснюються різні теракти. У сучасному світі потрібно бути готовими до виникнення будь-яких надзвичайних ситуацій.
Метою створення ланки територіальної підсистеми єдиної державної системи цивільного захисту (діла – ЄДС ЦЗ) є здійснення заходів щодо захисту населення і території від надзвичайних ситуацій у мирний час та в особливий період.
Підготовка до виконання завдань
Успішне розв’язання завдань щодо захисту населення і територій від надзвичайних ситуацій значною мірою залежить від підготовки органів управління та сил цивільного захисту до виконання завдань до дій за призначенням.
Підготовка органів управління здійснюється шляхом проведення командно-штабних навчань та штабних тренувань з керівним складом і фахівцями органів виконавчої влади, органів місцевого самоврядування, діяльність яких пов’язана з організацією і здійсненням заходів з цивільного захисту, керівниками підрозділів (служб, формувань) сил цивільного захисту.
Штабні тренування проводяться з метою набуття посадовими особами органів управління практичних навичок, необхідних для виконання завдань щодо запобігання і реагування на надзвичайні ситуації, забезпечення злагодженості дій органів управління.
Командно-штабні навчання (далі – КШН) є формою підготовки органів управління цивільного захисту разом з підпорядкованими їм силами та проводяться з метою підвищення злагодженості, оперативності та взаємодії під час виконання завдань з організації управління у надзвичайних ситуаціях та захисту населення і територій від їхніх наслідків, підтримки високого рівня та оцінки стану готовності до дій за призначенням. Організовуються командно-штабні навчання відповідно до Методичних рекомендацій Державної служби України з надзвичайних ситуацій, а періодичність їх проведення визначена Кабінетом Міністрів України.
Строки проведення командно-штабних навчань встановлюються планом основних заходів цивільного захисту України на відповідний рік, річними планами основних заходів цивільного захисту функціональних і територіальних підсистем ЄДС ЦЗ та їхніх ланок.
Завчасність підготовки
Підготовку органів управління та сил цивільного захисту, що залучаються до проведення командно-штабних навчань, рекомендується здійснювати завчасно:
для керівного складу і фахівців органів управління цивільного захисту – на штабних тренуваннях, а також на спеціально організованих керівниками ланки територіальної підсистеми групових заняттях на базі відповідних навчально-методичних центрів цивільного захисту та безпеки життєдіяльності, у тому числі із залученням до таких занять керівників територіальних спеціалізованих служб і формувань цивільного захисту;
сил цивільного захисту – на спеціальних навчаннях (тренуваннях) впродовж навчального року.
Для підготовки та проведення командно-штабних навчань відповідно до законодавства призначається керівник навчання, його заступники, штаб керівництва навчання і посередники, створюються контрольна та, за необхідністю, дослідницька групи.
Завдання з підготовки
Основними завданнями з підготовки та проведення командно-штабних навчань вважаються:
- поглиблення теоретичних знань та набуття практики керівним складом і фахівцями органів виконавчої влади, органів місцевого самоврядування, діяльність яких пов’язана з організацією і здійсненням заходів цивільного захисту у приведенні підпорядкованих органів управління і сил у готовність до дій за призначенням та управління ними в різних режимах функціонування ЄДС ЦЗ;
- відпрацювання злагодженості, оперативності у роботі та взаємодії між органами управління і силами цивільного захисту під час організації, здійснення та всебічного забезпечення заходів із захисту населення і територій у разі загрози й виникнення надзвичайних ситуацій, реагування на них та ліквідації їхніх наслідків у мирний час і в особливий період;
- моделювання сценаріїв розвитку надзвичайних ситуацій та перевірка реальності й коригування розроблених документів із планування діяльності функціональних і територіальних підсистем ЄДС ЦЗ та їхніх ланок;
- визначення стану готовності функціональних і територіальних підсистем ЄДС ЦЗ та їхніх ланок до вирішення завдань цивільного захисту у мирний час та в умовах особливого періоду;
- дослідження проблемних питань, які призвели або можуть призвести до зниження рівня готовності, проведення аналізу причин їхнього виникнення та визначення шляхів вирішення.
Необхідні документи
Для організації та проведення командно-штабних навчань зазвичай розробляються організаційні, навчально-методичні та оперативні документи.
До організаційних документів командно-штабних навчань належать: наказ (розпорядження) про підготовку та проведення; організаційні вказівки органам управління цивільного захисту з розподілом завдань щодо підготовки та проведення навчання; план-календар основних заходів КШН.
До навчально-методичних документів належать: план проведення КШН з комплектом ввідних щодо нарощування обстановки та схемами проведення практичних заходів на КШН (для кожного навчального місця); особисті плани; плани участі сил цивільного захисту та їхніх органів управління у КШН; завдання на проведення дослідження (у разі утворення групи досліджень).
До оперативних документів належать: накази, розпорядження, у тому числі за видами забезпечення; таблиця сигналів; табель термінових донесень тощо.
Важливі питання
Під час аналізу дій учасників навчання розглядаються такі питання:
- практичні дії чергової служби при виконанні заходів приведення у готовність до дій за призначенням органів управління та сил цивільного захисту, організацію робіт на пунктах і центрах управління, стійкість і безперервність зв’язку у різних умовах обстановки;
- повнота виконання заходів за встановленим режимом діяльності, ступенем готовності та загальна організованість керівного складу органів управління, членів комісій з питань ТЕБ та НС, комісій з питань евакуації, спеціальних комісій з ліквідації наслідків надзвичайних ситуацій (у разі їхнього утворення) та залучених сил під час їх виконання;
- ефективність прийнятих рішень, а саме: доцільність задуму дій та його відповідність задуму органу вищого рівня, правильність та своєчасність завдань, поставлених підлеглим, доцільність застосування способів захисту, організація заходів із всебічного забезпечення дій і підтримка взаємодії, своєчасність доведення рішень та чіткість їх виконання;
- штабна культура, якість і повнота наявних та відпрацьованих під час навчання графічних і текстуальних документів, розрахунків, пропозицій, представлених донесень;
- дії керівника робіт та штабу з ліквідації наслідків надзвичайної ситуації, робота підрозділу з питань цивільного захисту, практичні дії аварійно-рятувальних формувань;
- доцільність (достатність) у застосуванні (залученні) сил цивільного захисту, дотримання ними всіх правил під час висування та виконання робіт із заходів безпеки.
Стан готовності
Стан готовності ланки територіальної підсистеми ЄДС ЦЗ до вирішення завдань цивільного захисту у мирний час та в особливий період визначається:
- ступенем готовності органів управління та сил цивільного захисту до виконання завдань за призначенням у режимі повсякденного функціонування;
- рівнем підготовки органів управління та сил цивільного захисту до дій за призначенням в умовах загрози й виникнення надзвичайних ситуацій та особливого періоду.
Досвід показує, що тільки проведення практичної підготовки, в умовах максимально наближених до реальних, дозволить керівному складу і фахівцям закріпити теоретичні знання з питань цивільного захисту та набути ними навичок і досвіду виконання завдань і функцій в умовах реальної надзвичайної ситуації.
Лілія ОСАДЧУК, НМЦ ЦЗ та БЖД Чернівецької області