Державне агентство України з управління зоною відчуження успішно реформує систему поводження з РАВ на території України поза межами зони відчуження. Зокрема, змінено структуру підприємств, що здійснюють діяльність у вказаній сфері, а саме: створено нове єдине Державне спеціалізоване підприємство «Об’єднання «Радон», під керівництвом якого, спеціалізовані комбінати з поводження з РАВ на території України працюватимуть на правах безбалансових філій і виконуватимуть роботи з переробки, кондиціонування, зберігання, перевезення РАВ та ліквідації радіаційних аварій.
Т.в.о. голови ДАЗВ Володимир Фещенко наголосив, що реорганізація підприємств в сфері поводження з РАВ була необхідною вимогою часу і одним із стратегічних пріоритетів Агентства цього року. Завдяки реформі вдалося оптимізувати підприємства системи та скоротити штати адміністрацій підприємств. Натомість, фаховий технічний та науковий персонал – фундамент сфери поводження з РАВ – збережено і покращено матеріальні умови для них.
«Така ефективна реформа принесла перші результати: за 5 місяців вдалося зекономити понад 10 мільйонів гривень, а в наступному році очікуємо, що економія складе щонайменше 30 мільйонів. Вивільнені кошти будуть спрямовані на посилення фізичного захисту, автоматизації процесів, що у підсумку дозволить мінімізувати негативний вплив РАВ на населення та навколишнє природне середовище» – зауважив Генеральний директор ДСП «Об’єднання «Радон» Ігор Буксанчук.
Нагадаємо, що до 2019 року у системі поводження з РАВ на території України функціонувала Державна корпорація «УкрДО «Радон» та 5 спеціалізованих комбінатів (Київський, Дніпропетровський, Харківський, Львівський, Одеський). Зазначені спецкомбінати та корпорація були незалежними юридичними особами, які не могли взаємодіяти інакше як на господарській (комерційній) основі. При цьому, Державна корпорація «УкрДО «Радон» виконувала лише функції хед-офісу – керівної компанії, що координує діяльність спецкомбінатів у відносинах з ДАЗВ, проте, не могла впливати на їх господарську діяльність і не мала жодної ліцензії на здійснення діяльності з РАВ.
Така структура не дозволяла оперативно реагувати на радіаційні загрози та потребувала значного адміністративного персоналу (7 директорів, 14 заступників директорів, 7 головних бухгалтерів та штатів окремих бухгалтерій, відділів кадрів, юристів тощо)
Таким чином, реорганізація підприємств в сфері поводження з РАВ була виправданою.
Наразі реформа системи поводження з РАВ є плановою та чітко контрольованою відповідними органами регулювання.