Відповідно до Закону України «Про добровільне об’єднання територіальних громад» у нашій державі йде процес утворення об’єднань територіальних громад.
Об’єднана територіальна громада (далі – ОТГ) – це адміністративно-територіальна одиниця, тобто адміністративно визначена територія, на якій розташовані суміжні територіальні громади міст, селищ, сіл, що добровільно об’єдналися в одну територіальну громаду.
Найменування ОТГ є похідним від найменування населеного пункту (села, селища, міста), визначеного її адміністративним центром.
ОТГ, адміністративним центром якої визначено місто, є міською територіальною громадою, центром якої визначено селище, – селищною, центром якої визначено село, – сільською.
Всі вони повинні бути спроможними та самодостатніми не тільки у забезпеченні життєдіяльності свого населення у мирний час при відсутності надзвичайних ситуацій, а й при їх виникненні, в тому числі, й у воєнний час.
На території більшості створених ОТГ є всі види небезпеки: техногенного походження – хімічна, біологічна, радіаційна, гідродинамічна, пожежно-вибухова, просадка земної поверхні; природного походження – підтоплення повенями чи ґрунтовими водами, інші небезпечні процеси.
Достатньо проаналізувати природно-техногенну ситуацію в Україні, щоб у цьому переконатися. Для населення і територій всіх, без винятку, об’єднаних територіальних громад є загроза виникнення надзвичайних ситуацій техногенного, природного, соціального та воєнного характеру усіх рівнів: державного, регіонального, місцевого, об’єктового.
Так, для запобігання надзвичайним ситуаціям, реагування на них та ліквідації їх наслідків у новостворених ОТГ, не гаючи часу, необхідно в кожній із них створити систему цивільного захисту, до якої входять органи управління, сили та засоби цивільного захисту, тобто ланки ОТГ територіальних підсистем єдиної державної системи цивільного захисту (далі – Ланка ОТГ).
ПРАВОВА ОСНОВА Є
Нині у територіальних підсистемах ЄДС ЦЗ місцевими органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування створені ланки в обласних центрах, у містах та районах областей відповідно до частини 3 статті 10 Кодексу ЦЗ України (далі – Кодекс ЦЗ).
Про створення ланок в ОТГ у цій статті Кодексу ЦЗ не йдеться. Не визначений і сам термін «об’єднана територіальна громада». Пояснити це можна тільки тим, що Закон України «Про добровільне об’єднання територіальних громад» діє з 5 лютого 2015 року, а в Кодекс ЦЗ необхідних змін своєчасно не внесено.
З цього приводу окремі керівники з питань цивільного захисту заявляють про відсутність правової основи для створення Ланок ОТГ, що не відповідає дійсності.
У Законі України «Про місцеве самоврядування в Україні» зазначено, що первинним суб’єктом місцевого самоврядування, основним носієм його функцій і повноважень є територіальна громада села, селища, міста. Територіальні громади сусідніх сіл можуть об’єднуватися в одну територіальну громаду, створювати єдині органи місцевого самоврядування.
Отже, в ОТГ створюються органи місцевого самоврядування, якими є: рада ОТГ, її виконавчий комітет та старости сіл, селищ.
Повноваження органів місцевого самоврядування у сфері цивільного захисту визначені у частині 2 статті 19 Кодексу ЦЗ, одним з яких є «забезпечення виконання завдань створеними ними ланками територіальних підсистем».
Таким чином, на підставі зазначеної статті Кодексу ЦЗ, органи місцевого самоврядування ОТГ мають право створювати свої ланки територіальної підсистеми. Такі ланки за своєю структурою і завданнями, що на них покладаються, не відрізняються від усіх уже створених ланок територіальних підсистем.
Проте, новостворені ОТГ мають проблеми при створенні у них ланок.
СИТУАЦІЯ ПОТРЕБУЄ ДИФЕРЕНЦІЙОВАНОГО ПІДХОДУ
Наприклад, із 34 новостворених ОТГ на Дніпропетровщині: 2 міських, 14 селищних і 18 сільських. Всі вони різні не тільки за своєю інфраструктурою, територією та населенням, а й наявністю кадрів для створення органів управління, сил та засобів цивільного захисту, тобто можливістю створення спроможних Ланок ОТГ.
Апостолівська міська ОТГ, адміністративним центром якої є місто Апостолове, має майже такі ж можливості для створення Ланки ОТГ, як і Зеленодольська міська ОТГ, адміністративним центром якої є місто Зеленодольськ.
Місто Апостолове багато років було районним центром. У цьому районі райдержадміністрацією була створена Апостолівська районна ланка Дніпропетровської територіальної підсистеми ЄДС ЦЗ. Тепер ця ланка змінила тільки свою назву – ланка Апостолівської міської ОТГ Дніпропетровської територіальної підсистеми ЄДС ЦЗ. Система цивільного захисту в Апостолівській міській ОТГ докорінно не змінилася.
Місто Зеленодольськ районного значення не було районним центром, але у ньому органом місцевого самоврядування була створена ланка міста Зеленодольська. Тепер ця ланка стала базою для створення ланки Зеленодольської міської ОТГ.
Зовсім інші умови для створення ланок територіальних підсистем у сільських та селищних ОТГ. Там потрібно починати все з нуля. Найбільшою проблемою для них є дефіцит кадрів, підготовлених у сфері цивільного захисту.
Цей приклад наведений для того, щоб обґрунтувати диференційований підхід до створення ланок в ОТГ. Сільським та селищним ОТГ необхідно надавати всебічну допомогу у створенні ланок, на відміну від міських ОТГ.
Ланка ОТГ – це система цивільного захисту ОТГ, на яку покладаються завдання щодо запобігання надзвичайним ситуаціям, реагування на них та ліквідація наслідків при їх виникненні.
Структура Ланки ОТГ будується на місцевому та об’єктовому рівнях.
Ланку ОТГ складають:
- органи управління (керівник Ланки ОТГ – голова ОТГ, місцева комісія з питань техногенно-екологічної безпеки та надзвичайних ситуацій, спеціальна комісія з ліквідації наслідків надзвичайної ситуації місцевого рівня, керівник робіт з ліквідації наслідків надзвичайної ситуації місцевого рівня, штаб з ліквідації наслідків надзвичайної ситуації місцевого рівня, місцева комісія з питань евакуації, чергова служба, старости сіл, селищ);
- сили ЦЗ (комунальні аварійно-рятувальні служби, територіальні (місцеві) спеціалізовані служби ЦЗ, територіальні (місцеві) формування ЦЗ, місцева та добровільна пожежна охорона, добровільні формування цивільного захисту);
- засоби ЦЗ (захисні споруди ЦЗ, засоби радіаційного і хімічного захисту, місцеві матеріальні резерви);
- системи цивільного захисту суб’єктів господарювання, які створені за тими ж складовими Ланки ОТГ.
Спроможність та самодостатність Ланок ОТГ у виконанні покладених на них завдань залежить найбільшою мірою від об’єктового рівня, тобто, які суб’єкти господарювання розташовані на території ОТГ та які об’єкти економіки вони експлуатують. Саме від можливостей цих суб’єктів господарювання створювати об’єктові сили ЦЗ залежить і створення сил ЦЗ місцевого рівня. Такі сили ЦЗ Ланки ОТГ створюються шляхом зведення об’єктових сил ЦЗ для запобігання надзвичайним ситуаціям місцевого рівня та реагування на них.
ПРОЦЕС МОЖЕ ЗАТЯГНУТИСЯ
Процес створення ланок у новостворених ОТГ без відповідної методичної допомоги з боку облдержадміністрацій та ГУ(У) ДСНС України в областях може затягнутися на довгий час. Крім того, у відповідності з вимогами Кодексу ЦЗ, у поточному році керівний склад новостворених Ланок ОТГ зобов’язаний пройти підготовку у сфері цивільного захисту в НМЦ ЦЗ та БЖД областей.
Проте, залучити цю категорію до навчання без допомоги органів регіональної виконавчої влади неможливо.
У створенні Ланок ОТГ є проблеми юридичного характеру. Вони стосуються, в першу чергу, повноважень у сфері цивільного захисту старостів сіл, селищ.
Староста, відповідно до Закону України «Про добровільне об’єднання територіальних громад», є посадовою особою органу місцевого самоврядування ОТГ, входить до складу виконавчого комітету її ради, де представляє інтереси жителів села, селища.
Положення про старосту затверджується радою відповідної ОТГ. Варіанти таких положень можна знайти в Інтернеті. Але в жодному з цих варіантів не визначаються права і обов’язки старости у сфері цивільного захисту.
Це свідчить про те, що органи місцевого самоврядування ОТГ не турбуються про стан цивільного захисту у селах (селищах), в яких ліквідовані ради. Коли у цих населених пунктах були ради, ними призначалися особи, які тою чи іншою мірою виконували обов’язки у сфері цивільного захисту. Тепер таких осіб не буде.
Якоюсь мірою ці обов’язки варто покласти на старост.
ПРОПОЗИЦІЇ ДО ПОЛОЖЕННЯ ПРО СТАРОСТУ
щодо його обов’язів та прав у сфері цивільного захисту
Обов‘язки:
- організація оповіщення та інформування мешканців населеного пункту про загрозу виникнення або виникнення надзвичайної ситуації чи небезпечної події;
- негайне інформування керівника Ланки ОТГ про виникнення на території населеного пункту чи у суб’єкті господарювання небезпечної події чи надзвичайної ситуації;
- поінформованість про всі джерела небезпеки на території населеного пункту та на прилеглих до нього територіях: потенційно небезпечні об’єкти та об’єкти підвищеної небезпеки; будівлі та споруди з порушенням умов експлуатації; суб’єкти господарювання з критичним станом виробничих фондів та порушенням умов експлуатації; гідротехнічні споруди; джерела іонізуючого випромінювання; неконтрольоване ввезення, зберігання та використання техногенно-небезпечних технологій, речовин, матеріалів; надмірне та неврегульоване накопичення побутових і промислових відходів, непридатних для використання засобів захисту рослин; об’єкти життєзабезпечення населення з порушенням умов експлуатації; інші об’єкти, що можуть створити загрозу виникнення аварії;
- внесення пропозицій до ради ОТГ щодо створення програми запобігання надзвичайним ситуаціям, які можуть виникнути на території населеного пункту;
- ведення обліку наявних захисних споруд ЦЗ, що розташовані на території суб’єктів господарювання, та погребів, підвалів, льохів придатних для укриття, які перебувають у власності приватних господарств;
- ведення обліку можливості укриття у захисних спорудах та найпростіших укриттях не тільки мешканців свого населеного пункту, а й евакуйованого населення з небезпечних районів;
- визначення своїм розпорядженням порядку пристосування, утримання та використання найпростіших укриттів при виникненні надзвичайних ситуацій;
- ведення обліку житлових приміщень, які придатні для розміщення евакуйованого населення із небезпечних районів;
- здійснення розрахунків щодо можливості життєзабезпечення евакуйованого населення, надавати такі розрахунки комісії з питань ТЕБ та НС ОТГ;
- призначення своїм розпорядженням відповідальної особи з питань евакуації мешканців села (селища), на яку покласти обов’язки щодо складання списків непрацюючого населення та розрахунки необхідного транспорту для його евакуації. Для зустрічі евакуйованого населення та його розселення призначити 2–3 особи, які зобов’язані знати місця його розселення;
- визначення потреби засобів індивідуального захисту для непрацюючого населення, яке проживає у зонах можливого хімічного зараження (за результатами довгострокового прогнозування таких зон підрозділом з питань ЦЗ ради ОТГ) і зонах спостереження об’єктів радіаційної небезпеки І і ІІ категорії та надання цих даних підрозділу з питань цивільного захисту ради ОТГ;
- визначення, при відсутності пожежних підрозділів у селах з малою кількістю дворів, своїм розпорядженням знаряддя для гасіння пожеж для кожного двору, з якими власники дворів прибувають для гасіння пожеж на території села;
- визначення своїм розпорядженням порядку дотримання протиепідемічних, протиепізоотичних та протиепіфітотичних заходів на території села (селища);
- забезпечення складання довідок про визнання особи постраждалою внаслідок надзвичайної ситуації, списків (реєстрів) постраждалих унаслідок надзвичайної ситуації, відповідно до яких надається матеріальна допомога, списків загиблих осіб на підставі їх ідентифікації;
- забезпечення навчання непрацюючого населення села (селища) способам захисту від наслідків надзвичайних ситуацій шляхом розповсюдження у місцях масового перебування людей друкованої інформації про реальні загрози для мешканців села (селища) та способи захисту від них;
- участь у підготовці та проведенні штабних тренувань керівного складу з питань цивільного захисту Ланки ОТГ.
Права:
- отримувати відомості від суб’єктів господарювання про організацію у них цивільного захисту, джерела небезпеки на об’єктах, які вони експлуатують, та зони максимального поширення уражаючих факторів при виникненні на них аварій;
- вносити пропозиції до ради ОТГ про виділення коштів з місцевого бюджету для проведення заходів із запобігання надзвичайним ситуаціям, які можуть статися на території села (селища) негайно або протягом поточного року;
- отримувати відомості від керівників суб’єктів господарювання державної та приватної власності про характер та наслідки небезпечної події чи надзвичайної ситуації об’єктового рівня, що сталася у таких суб’єктах господарювання;
- залучати активістів села (селища) для пропаганди серед його мешканців знань правил поведінки при виникненні небезпечних подій чи надзвичайних ситуацій у селі (селищі) та на прилеглих до нього територіях.
Не вирішується проблема, про яку вже йшлося у попередніх публікаціях, щодо внесення змін до Кодексу ЦЗ стосовно заміни термінів «територіальна підсистема єдиної державної системи цивільного захисту» та «ланка територіальної підсистеми єдиної державної системи цивільного захисту» на терміни «система цивільного захисту області» та «система цивільного захисту міської (селищної, сільської) об’єднаної територіальної громади» відповідно.
Така заміна термінів має принципове значення. Окремі навіть керівні особи місцевих органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування плутаються в них. Часто у нормативних актах слова «територіальна підсистема» та «ланка» вживаються так, що втрачаються їх смислове значення.
Підставою для створення Ланок ОТГ є частина 2 статті 19 Кодексу ЦЗ. Разом з тим, до частини 3 статті 10 Кодексу ЦЗ необхідно внести доповнення про створення ланок територіальних підсистем в об’єднаних територіальних громадах.
Для юридичного забезпечення функціонування новостворених ланок необхідно типове положення про ланку територіальної підсистеми ЄДС ЦЗ, затверджене постановою КМУ, у якому передбачити права та обов’язки старости села (селища) у сфері цивільного захисту. З пропозицією щодо створення такого положення бажано звернутися органам регіональної влади до ДСНС України.
Ланки ОТГ можуть бути спроможними тільки за наявності в них підготовлених органів управління, сил та засобів цивільного захисту.
Віталій ОКСЕНЬ, Володимир КОНДРАТЮК, Дніпропетровська область