Відповідно до вимог чинного законодавства в Україні має бути побудована проста й логічна система місцевого самоврядування, здатна забезпечити комфортне та безпечне життя громадян. Найважливіші для людей повноваження передаються на найближчий до них рівень влади.
Прийняті умови життєдіяльності людини прямо залежать від її умов безпечного перебування в навколишньому середовищі. Тому один із основних заходів реформування адміністративно-територіального устрою країни – побудова такої системи захисту населення і територій від надзвичайних ситуацій, що спроможна гарантувати безпеку людини.
Розпочинаємо серію публікацій «Практичний порадник», у яких ви знайдете визначення основних завдань об’єднаних територіальних громад (далі – ОТГ), зразки організаційних документів, практичні поради, пропозиції, алгоритми дій, варіанти рішень з організації цивільного захисту в територіальних громадах.
«Практичний порадник» було розроблено міжнародною організацією IREX у співпраці з Державною службою України з надзвичайних ситуацій та Міністерством внутрішніх справ України.
Основні завдання, що постали перед новоствореними об’єднаними територіальними громадами щодо побудови системи цивільного захисту на місцях
- Створення органів управління у сфері цивільного захисту
- Забезпечення гасіння пожеж та реагування на НС
- Створення й керівництво місцевим пожежно-рятувальним підрозділом (далі – МПРП)
- Організація набору добровільних пожежників, забезпечення їхньої діяльності, сприяння розвиткові добровільного пожежного руху
- Оповіщення та інформування населення про загрозу і виникнення НС
- Укриття населення в захисних спорудах цивільного захисту
- Евакуація і розміщення населення у безпечних районах
- Забезпечення життєдіяльності постраждалих від НС
- Радіаційний, хімічний, біологічний та медичний захист населення
- Інструктаж населення на випадок НС
Основні повноваження, які будуть віднесені до об’єднаних територіальних громад наприкінці реформаційних процесів
Пов’язані із запобіганням надзвичайним ситуаціям | Створення підрозділу з цивільного захисту |
Забезпечення реалізації вимог техногенної та пожежної безпеки суб’єктами господарювання, що належать до сфери їхнього управління і які можуть створити реальну загрозу виникнення аварії. | |
Навчання з питань цивільного захисту посадових осіб ОТГ та профілактика пожеж суб’єктів господарювання комунальної власності, підготування населення до дій у надзвичайних ситуаціях. | |
Ведення контролю за станом навколишнього природного середовища, санітарно-гігієнічною та епідемічною ситуацією. | |
Розроблення та забезпечення реалізації програм і планів заходів у сфері цивільного захисту, зокрема спрямованих на захист населення і територій від надзвичайних ситуацій та запобігання їхньому виникненню, забезпечення техногенної та пожежної безпеки. | |
Взаємодія з підрозділами територіального органу ДСНС у галузі щодо виконання завдань цивільного захисту. | |
Пов’язані з реагуванням на надзвичайні ситуації | Оповіщення населення про загрозу і виникнення надзвичайних ситуацій, зокрема в доступній для осіб з вадами зору та слуху формі. |
Евакуація населення, майна до безпечних районів, їх розміщення та життєзабезпечення. | |
Використання захисних споруд цивільного захисту комунальної власності. | |
Забезпечення життєдіяльності постраждалих від надзвичайних ситуацій, а також під час ведення воєнних (бойових) дій або внаслідок таких дій. | |
Вжиття заходів, спрямованих на забезпечення сталого функціонування суб’єктів господарювання, що належать до сфери їхнього управління, в особливий період. | |
Організація роботи з дообладнанням або спорудженням в особливий період підвальних та інших приміщень для укриття населення. | |
Забезпечення соціального захисту постраждалих унаслідок НС, зокрема виплати матеріальної допомоги. | |
Організація відновлювальних робіт, а також робіт з ліквідації наслідків НС на відповідній адміністративній території, а також радіаційного, хімічного, біологічного, медичного захисту населення та інженерного захисту територій від наслідків таких ситуацій. | |
Пов’язані з підготуванням до можливого виникнення надзвичайної ситуації, зокрема управління місцевими органами | Створення й використання матеріальних резервів для запобігання та ліквідації наслідків НС. |
Організація виконання вимог законодавства щодо створення, використання, утримання та реконструкції фонду захисних споруд цивільного захисту. | |
Організація проведення технічної інвентаризації захисних споруд цивільного захисту, вилучення їх з фонду захисних споруд за погодженням із ДСНС. | |
Створення за погодженням з ДСНС місцевої системи централізованого оповіщення про загрозу чи виникнення НС, її утримання в постійній готовності, проведення модернізації та забезпечення функціонування. | |
Керівництво створеними аварійно-рятувальними службами. | |
Забезпечення діяльності формувань іспеціалізованих служб цивільного захисту, місцевої та/або добровільної пожежної охорони, контроль за їхньою готовністю до дій за призначенням. | |
Завчасне накопичення й підтримання в постійній готовності засобів індивідуального захисту для населення, що проживає у прогнозованих зонах хімічного забруднення та зонах спостереження суб’єктів господарювання радіаційної небезпеки І і ІІ категорій, та формувань цивільного захисту, а також приладів дозиметричного й хімічного контролю та розвідки. |
Структурний підрозділ з питань цивільного захисту
Підрозділ виконавчого комітету відповідної ради, до сфери відання якого належить управління у сфері цивільного захисту, наприклад, організація системи оповіщення, запобігання надзвичайним ситуаціям, організація протипожежної безпеки. По суті – це посадова особа або група посадових осіб, що керують усіма суб’єктами, залученими до цивільного захисту на території відповідної громади.
Слід пам’ятати
Відповідно до постанови КМУ від 23.10.2013 № 819 особи керівного складу та фахівці об’єднаної територіальної громади, діяльність яких пов’язана з організацією і вжиттям заходів з питань цивільного захисту, у перший рік призначення на посаду й періодично один раз на три – п’ять років зобов’язані проходити функціональне навчання в навчально-методичних центрах сфери цивільного захисту.
Місцевий пожежно-рятувальний підрозділ – це: | ||
Місцеві пожежно-рятувальні підрозділи, які створюють органи місцевого самоврядування і які перебувають на їхньому утриманні
|
Добровільні пожежники, що пройшли відповідну підготовку і залучаються безпосередньо до гасіння пожеж на добровільних засадах для посилення МПРП. Органи місцевого самоврядування зобов’язані застрахувати життя та здоров’я добровольців | Громадські об’єднання, чиє основне завдання – забезпечення пожежної безпеки на території об’єднаної територіальної громади (добровільні пожежно-рятувальні підрозділи), та чиї члени пройшли відповідну підготовку
|
Комісія з питань техногенно-екологічної безпеки і надзвичайних ситуацій (далі – Комісія з питань ТЕБ і НС)
Її створюють органи місцевого самоврядування для координації дій місцевих органів влади різних рівнів, підприємств, установ та організацій.
Комісія з питань ТЕБ і НС – колективний орган управління у сфері цивільного захисту, періодично проводить засідання з метою розроблення алгоритму дій при виникненні надзвичайної ситуації, програм техногенно-екологічної безпеки, планів заходів для запобігання настанню надзвичайних ситуацій чи зменшення негативного впливу діяльності об’єктів підвищеної небезпеки тощо.
Голова комісії – голова ОТГ, а її члени – представники структурного підрозділу з питань цивільного захисту/посадова особа, керівники спеціалізованих служб цивільного захисту, поліції тощо.
Спеціалізовані служби цивільного захисту
Виконують завдання у сфері цивільного захисту на території ОТГ відповідно до функціональної спрямованості підприємств, установ та організацій, на базі яких їх створено. Так, скажімо, комунально-технічні служби допомагають з ліквідації наслідків надзвичайної ситуації (розчищення заметів), служби енергетики – відновлюють електропостачання тощо.