Однією з причин забруднення ґрунтів є надмірне застосування мінеральних добрив, які сприяють вимиванню з ґрунту кальцію, магнію, цинку, її ущільнення і підкислення – все це, в першу чергу, впливає на процеси фотосинтезу і знижує стійкість рослин до захворювань. Крім того, хімічні речовини, що містяться в мінеральних добривах, разом з продукцією сільського господарства потрапляють в організм людини і мають суттєвий негативний вплив на стан її здоров’я
Органічне виробництво – особлива система ведення сільськогосподарського виробництва, спрямована на збереження природи, що сприяє відновленню земельних ресурсів, відтворюючи родючість, оберігаючи повітря та воду від забруднення, що викликає агресивна хімізація та бездумне її використання людиною.
Система удобрення сільськогосподарських культур при вирощуванні непереробленої органічної продукції рослинного походження, у т.ч. грибів, має бути спрямована на оптимізацію мінерального живлення рослин і відтворення родючості ґрунту, забезпечення бездефіцитного балансу поживних речовин у ґрунті, підвищення врожайності та якості продукції рослинництва.
Поживні препарати
Дозволяється використовувати відповідні препарати мікроорганізмів для покращення загального стану ґрунту або покращення наявності поживних речовин у ґрунті або у сільськогосподарських культурах.
Для стимуляції компостування стійлового гною дозволяється використовувати відповідні рослинні препарати або препарати мікроорганізмів.
Застосування корисних копалин без додаткового перероблення дозволяється у разі їх відповідності вимогам органічного виробництва. Також без додаткового перероблення дозволяється використовувати підстилковий гній великої рогатої худоби та перегній, отриманий від тваринницьких органічних господарств.
За раціонального використання органічні добрива є нескінченним ресурсом для агрономії. Це поновлювані речовини натурального походження, що складаються з перероблених залишків життєдіяльності організмів і рослин.
Крім того, органічні добрива позитивно впливають на водне і повітряне живлення рослин, сприяють розвитку ґрунтових бактерій і мікроорганізмів, які живуть у симбіозі з корінням сільськогосподарських культур і допомагають їм отримати доступні поживні елементи.
То чи регулює питання використання добрив та інших допоміжних засобів вітчизняне законодавство у сфері органічного виробництва?
Органічні добрива та Україна
Україна – одна з країн світу, що має власне законодавство, яке регулює органічний сектор. Однак прийнятий ще у 2013 році Закон України «Про виробництво та обіг органічної сільськогосподарської продукції та сировини» був і є недієвим (норми цього закону продовжують діяти до 2 серпня 2019 року), адже його положення недосконалі й не відповідають у повній мірі нормам європейського законодавства у сфері органічного виробництва, обігу та маркування органічної продукції. Це негативно впливає на функціонування вітчизняного органічного ринку; створює певні торговельні бар’єри для виробників-експортерів; споживач не повністю захищений від можливого фальсифікату, а виробник – від недобросовісної конкуренції.
З метою удосконалення засад правового регулювання органічного виробництва, обігу та маркування органічної продукції та адаптації вимог органічного законодавства до чинного правового поля Європейського Союзу, був прийнятий новий Закон України «Про основні принципи та вимоги до органічного виробництва, обігу та маркування органічної продукції» (№ 2496-VIII, чинний з 2 серпня 2018 р., вступає в дію 2 серпня 2019 р.).
Проте ні один, ні другий закони не врегульовують питання використання допоміжних засобів для органічного виробництва, до складу яких і входять речовини для покращення ґрунту.
Зважаючи на відсутність власного регулювання сфери застосування дозволених допоміжних засобів, вітчизняні оператори органічного ринку змушені керуватися, в переважній більшості, європейським законодавством щодо органічного виробництва та маркування органічних продуктів, а саме: постановами ЄС № 834/2007 та № 889/2008.
Вітчизняні оператори органічного ринку керуються європейським законодавством щодо органічного виробництва та маркування органічних продуктів, а саме: постановами ЄС № 834/2007 та № 889/2008
При цьому особливістю є те, що в європейському регулюванні не вказуються назви дозволених препаратів для використання в органічному виробництві, а визначаються діючі речовини, які використовуються у тій чи іншій сфері застосування. Наприклад, коли говоримо про добрива і поліпшувачі ґрунту, то такими найменуваннями є висушений стійловий гній і сухий пташиний послід, компостовані екскременти тварин, торф, відходи від виробництва грибів, торф, гуано, компостована або ферментована суміш речовин рослинного походження, матеріали природного походження – карбонат кальцію, карбонат магнію, сульфат калію, сульфат магнію тощо.
Європейський перелік допоміжних засобів
Щодо захисту води від забруднення нітратами із сільськогосподарських джерел, то в європейському органічному регулюванні також є обмеження, де загальний рівень азоту на рік на один гектар використовуваної сільськогосподарської землі не може перевищувати 170 кг. Це обмеження стосується лише використання стійлового гною, висушеного стійлового гною та зневодненого пташиного посліду, компостованих екскрементів тварин, у тому числі пташиного посліду, компостованого стійлового гною та рідких екскрементів тварин.
Оскільки європейський сектор органічного сільськогосподарського виробництва стрімко розвивається, на європейському ринку з’являється все більше допоміжних засобів для використання в органічному виробництві. На відміну від органічних харчових продуктів чи кормів, допоміжні засоби для органічного виробництва не підлягають обов’язковій інспекції та сертифікації. Тому органічному фермеру дуже складно, якщо взагалі можливо, визначити, чи допоміжний засіб містить лише дозволені матеріали. Таким чином обов’язковим є погодження використання із сертифікаційним органом.
Однак, щоб розв’язати цю проблему, Дослідний інститут органічного сільського господарства (FiBL) розробив «Європейський перелік допоміжних засобів», який був представлений на виставці «БіоФах-2018» у Нюрнберзі (Німеччина). Цей онлайн-інструмент є повноцінним, надійним, простим у користуванні та доступним онлайн-довідником комерційних продуктів, які відповідають вимогам законодавства ЄС у галузі органічного виробництва. «Європейський перелік допоміжних засобів» дозволяє органічним виробникам і переробникам отримати останню інформацію про продукти, які відповідають вимогам відповідного законодавства ЄС та принципам органічного виробництва. Органи контролю, національні органи влади також отримують певний зиск від використання цієї бази, адже вона виступає обґрунтованою базою для системи контролю якості допоміжних засобів.
Європейський перелік допоміжних засобів дозволяє органічним виробникам отримати останню інформацію про продукти, які відповідають вимогам законодавства ЄС
Вітчизняний перелік продуктів
Зважаючи на відсутність офіційно діючого переліку дозволених допоміжних засобів в органічному виробництві, а також на постійну потребу вітчизняних виробників органічної с\г продукції, український орган сертифікації підготував Перелік допоміжних продуктів для використання в органічному сільському господарстві, згідно зі стандартом МАОС (Міжнародних акредитованих органів сертифікації), з органічного виробництва і перероблення, що еквівалентний постановам ЄС № 834/2007 та № 889/2008. Дане видання висвітлює основні допоміжні засоби, що можуть використовуватись в органічному сільському господарстві та переробленні, включаючи їх загальні характеристики. У Розділі 1 перелічені речовини та субстанції, викладені в Додатку І та Додатку ІІ стандарту МАОС та постанови ЄС 889/2008. У Розділі 2 – комерційні продукти, представлені на ринку України. Продукти в ньому поділені на групи: за призначенням та за складом. У переліку також вказуються прямі контакти виробників або дистриб’юторів допоміжних продуктів.
Законодавче врегулювання
Нині в Мінагрополітики України активно працює робоча група експертів з розробки законодавства в органічній сфері, до якої входять і фахівці Федерації органічного руху України, зосереджуючись над розробкою підзаконних актів, які необхідно прийняти вже протягом року з моменту набрання чинності Закону «Про основні принципи та вимоги до органічного виробництва, обігу та маркування органічної продукції». Зокрема, опрацьовується проект постанови Кабінету Міністрів України «Про затвердження Порядку (детальних правил) органічного виробництва та обігу органічної продукції», яка стосуватиметься таких галузей органічного виробництва:
- рослинництво (у т. ч. насінництво та розсадництво);
- тваринництво (у т. ч. птахівництво, бджільництво);
- грибівництво (у т. ч. вирощування органічних дріжджів);
- аквакультура;
- виробництво морських водоростей;
- виробництво харчових продуктів (у т. ч. виноробство);
- виробництво кормів;
- заготівля об’єктів рослинного світу.
Додатково експертами опрацьовується проект наказу Мінагрополітики, яким буде затверджений Перелік речовин (інгредієнтів, компонентів), які дозволяється використовувати у процесі органічного виробництва та які дозволені до використання в гранично допустимих кількостях. До цього переліку входитимуть засоби захисту рослин, добрива і речовини для покращення ґрунту, кормові та технологічні добавки, які використовуються для годівлі тварин тощо.
Передбачається, що після прийняття необхідних нормативно-правових актів, сфера застосування допоміжних засобів для використання в органічному виробництві регулюватиметься на державному рівні, а не окремими приватними структурами.
Відповідно, є сподівання, що за допомогою дозволених в органічному виробництві сучасних добрив та мікробіологічних препаратів сільськогосподарські виробники зможуть побудувати оптимальні системи живлення для досягнення необхідного результату, поставивши пріоритетом відтворення ґрунтової родючості та забезпечення високої якості безпечної органічної продукції.
Світлана БЕРЗІНА, ВГО «Жива планета», експерт Програми ООН з навколишнього середовища зі сталого споживання та виробництва,
Євген МИЛОВАНОВ, Андрій КОНЯШИН, Федерація органічного руху України